Connect with us

Evenimente

UCIMR anunță încheierea proiectului „Weekend Junction Bucharest”

Published

on

Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR) anunță încheierea proiectului „Weekend Junction Bucharest”, un eveniment muzical de elită ce și-a propus să evidențieze numitorul comun dintre artiști și public printr-o experiență sonoră de neuitat. Pe parcursul weekend-ului 27-29 octombrie, Bucureștiul a fost animat de ritmurile muzicii culte contemporane și jazz.

Weekend Junction Bucharest este un proiect cofinanțat de Primăria Municipiului București, prin ARCUB, în cadrul proiectului „București acasă” 2023. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București, prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.

Conceput ca o celebrare a muzicii și culturii, „Weekend Junction Bucharest” a transformat capitala într-un pol al artei. Proiectul are la bază o viziune ambițioasă: aceea de a aduce muzica cultă contemporană și artiștii independenți din spațiul bucureștean mai aproape de inimile publicului local. Timp de trei zile de călătorie, punctul de convergență a fost tema Bucureștiului ca spațiu în care protagoniștii împart emoția artei, fie că se află pe scenă ori în scaunul de spectator. Astfel, muzica a răsunat în locații centrale și periferice, oferindu-le celor prezenți șansa de a se bucura de 3 concerte-eveniment interactive.

 „După ce în această vară am organizat în țară festivaluri internaționale precum Festivalul ICon Arts Transilvania din județul Sibiu, Jazz Cave Festival în Peștera Ialomiței din Muncii Bucegi, și Jazz Bastion – Globetrotter din Brașov, a venit rândul capitalei să fie gazda unor evenimente muzicale deosebite. Evenimentele Weekend Junction Bucharest au fost gândite ca o inedită călătorie culturală prin capitală: într-un muzeu unic în țară și foarte rar în lume – dedicat hărților și cărții vechi, într-un mall, și într-un studio de spectacol al Universității Naționale de Muzică București. Weekend Junction Bucharest a fost un prilej să sărbătorim diversitatea și versatilitatea muzicală a capitalei.” – Sebastian Gheorghiu, Manager cultural și membru în Consiliul Director UCIMR

Advertisement

Programul

Jazz cu inspirația unei cărți rare, un concert-atelier de percuție și o conferință-spectacol s-au intersectat pe harta capitalei, prilejuind o călătorie culturală cu experiențe artistice inedite.

Andrei Petrache Trio

Vineri, 27 octombrie, Andrei Petrache Trio a susținut un concert de jazz la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, inspirat de arhitectura și evoluția urbană a capitalei, plecând de la planurile Bucureștiului din colecția muzeului. Evenimentul a oferit o imersiune în istoria orașului, ilustrată muzical, din care nu va lipsi perspectiva comunităților care și-au declarat apartenența la spațiul efervescent și eclectic al capitalei.

Enescu Percussion Group

Sâmbătă, 28 octombrie, Enescu Percussion Group, condus de marimbafonista Irina Rădulescu și de vibrafonistul Răzvan Florescu, împreună cu elevi ai Colegiului Național de Muzică George Enescu din București și de invitații lor, au susținut un concert-atelier de percuție la Colosseum Mall. Pe parcursul programului muzical-educativ în spațiul special amenajat, spectatorii, copii și adulți, au putut participa la un atelier de audiție activă în cadrul căruia s-au familiarizat cu bogăția acestei familii de instrumente, au ascultat piese din repertoriul clasic, tradițional și modern și au învățat chiar câteva ritmuri pe care le-au interpretat alături de muzicienii profesioniști.

Advertisement

Round Table București

Duminică, 29 octombrie, a avut loc o ediție specială a conferinței-spectacol „Round Table București”, moderată de muzicologul Valentina Sandu-Dediu, în Studioul de Operă și Multimedia al Universității de Muzică București. Pe formatul deja consacrat al dialogurilor cu miez completate cu intermezzo-uri artistice live, invitații Valentinei Sandu-Dediu – artiști independenți din domeniul muzicii, al teatrului și al coregrafiei – și-au împărtășit ideile proiectelor recente și au relatat viața lor profesională în Bucureștiul de astăzi, în contextul post-pandemic și geopolitic actual. Invitații, Ana Maria Galea (cântăreață și actriță), Andrei Petrache (compozitor și pianist de muzică cultă contemporană și de jazz) și Cristina Lilienfeld (coregrafă și dansatoare) au reliefat perspective personale asupra orașului – ca spațiu familiar, de comunitate, dar și ca mediu de evoluție profesională. Evenimentul cu public a fost transmis în direct prin live-streaming pe platforma de YouTube Enjoytv România, și s-a încheiat cu o sesiune de întrebări și răspunsuri din partea spectatorilor.

Despre UCIMR

Fondată în anul 1995, la inițiativa prim-violistului Filarmonicii bucureștene, Ștefan Gheorghiu, Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România este o organizație nonprofit de utilitate publică, care de aproape 3 decenii contribuie la dezvoltarea și răspândirea muzicii clasice, atât pe plan național, cât și internațional. UCIMR susține arta interpretativă, de la soliști, coriști și instrumentiști până la dansatori sau balerini, prin inițierea și implementarea de proiecte culturale menite să faciliteze schimbul de experiență și promovarea artiștilor în medii cât mai diverse. Misiunea UCIMR este dezvoltarea peisajului cultural românesc prin promovarea valorilor artistice autentice. Asociația creează oportunități de afirmare dedicate tinerilor artiști, dar susține și activitatea artiștilor pensionari.

Weekend Juction Bucharest este un proiect organizat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), cu sprijinul partenerilor Universitatea Națională de Muzică Bucureși, Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, Colosseum Mall, și cofinanțat de Primăria Municipiului București, prin ARCUB, în cadrul proiectului „București acasă” 2023. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București, prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro

Advertisement

Despre artiști:

ANDREI PETRACHE TRIO este un grup de tineri artiști ce se remarcă prin originalitate muzicală și inventivitate interpretativă. Andrei Petrache este pianist și compozitor multipremiat, iar împreună cu basistul Alexandru Marin și toboșarul Philip Goron formează un trio cu un background solid de muzică clasică și alternativă, cei 3 fiind studenți sau absolvenți de Conservator la diferite secții. Acest proiect proaspăt a luat naștere în urmă cu 3 ani, atunci când ideile muzicale și sinergia de grup au devenit convergente și li s-a ivit ocazia să-și concretizeze planurile muzicale.

IRINA RĂDULESCU este un artist neobosit, dedicat percuției și în special marimbei, instrument ce a consacrat-o, atât ca solistă cât și ca membră în orchestrele simfonice din România. A câștigat numeroase premii (Premiul Juriului – International Music Competition – Tokyo 2018, Premiul al doilea la „Festivalului Muzicii Maghiare” – București 2017, „Premiul Creativității” la Gala UNATC – ARCUB 2017, Marele Premiu al Concursul „Dan Cumpătă” – 2016, Trofeul Concursului Național „Aulodia” – Brașov 2012) și încă din anul 2013 este invitată permanentă la festivaluri precum „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi” sau „Meridian”, alături de ansambluri prestigioase – Archaeus, Profil, devotioModerna, pasClassique și Game.

În vara anului 2022 a susținut primul turneu național de marimbă solo din România care s-a bucurat de un succes extraordinar în 8 dintre cele mai importante orașe culturale, proiect realizat cu sprijinul AFCN. În același an a înființat ansamblul cameral Enescu Percussion Group, o formație camerală tip laborator, care reprezintă pentru tinerii elevi o oportunitate deosebită de a intra în contact încă de la începutul studiului cu experiența de scenă în cadre artistice profesioniste, alături de muzicieni consacrați. În prezent este profesor de percuție la Colegiul Național de Muzică George Enescu din București.

VALENTINA SANDU-DEDIU a absolvit în 1990 Secţia de muzicologie la actuala Universitate Naţională de Muzică din Bucureşti. A fost bursier al Wissenschaftskolleg zu Berlin, iar în prezent este profesor la Universitatea Naţională de Muzică şi rector al Colegiului Noua Europă, Bucureşti, din 2014. În 2008 a primit Premiul Academiei de Ştiinţe Berlin-Brandenburg, acordat de Peregrinus Stiftung.

Advertisement

Este autoarea a sute de studii, cronici și articole publicate în România şi Germania, precum și a unor importante cărți pe teme muzicale, precum Wozzeck, profeţie şi împlinire, Bucureşti, 1991; Ipostaze stilistice şi simbolice ale manierismului în muzică, Bucureşti, 1997; Ludwig van Beethoven, Bucureşti, 2000; Muzica nouă între modern şi postmodern, Bucureşti, 2004; Rumänische Musik nach 1944, Saarbrücken, 2006; Alegeri, atitudini, afecte, Bucureşti, 2010; Robert Schumann, Bucureşti, 2011.

A realizat, de asemenea, câteva serii de emisiuni radiofonice, iar din anul 2015 este moderator al conferințelor-spectacol Round Table București. Activitatea sa este completată de apariţiile concertistice şi de înregistrări, în calitate de pianistă în ansambluri camerale.

Născută în anul 1979, ANA MARIA GALEA a fost atrasă de muzică încă de la o vârstă fragedă. Pianul a fost prima ei dragoste, iar pasiunea pentru jazz a venit abia după aceea. Ana Maria a strălucit în lumea jazzului românesc și internațional. Cu o voce extraordinară, a cucerit inimile ascultătorilor de la festivaluri de prestigiu, precum „Brașov Jazz & Blues Festival” și „Csiki Jazz”. Colaborările sale atât cu artiști români, cum ar fi Daniel Csikos și Anca Parghel, cât și cu muzicieni internaționali precum Mat Maneri din SUA, au adăugat plus valoare carierei sale. Nu doar muzica a făcut parte din viața Anei Maria. Artistă a cunoscut succesul și pe scena teatrală, unde a jucat roluri memorabile și a adus personaje la viață cu talentul său actoricesc. Prin participarea la producții precum „Un om ca oricare”  de Goran Stepanovski, în regia lui Mihai Lungeanu, și „Menajeria de sticlă de Tennesee Williamns”, în regia lui Radu Olăreanu, și-a demonstrat versatilitatea sa artistică. Ana Maria Galea a considerat mereu că educația este esențială pentru dezvoltarea tinerilor artiști. Ea a fost implicată în workshop-uri, cursuri și proiecte educaționale, contribuind la formarea generațiilor viitoare de artiști. Pe lângă prezența sa pe scenă, a fost implicată în numeroase proiecte culturale și a adus contribuții semnificative în publicații artistice. A fost coautor la manuale auxiliare și a fost parte din colectivele de redacție ale unor publicații de prestigiu.

CRISTINA LILIENFELD a studiat coregrafia și psihologia căutând în permanență punctul în care cele două discipline se întâlnesc. În ultimii ani a colaborat și continuă să lucreze cu diferiți coregrafi și dansatori, dar și cu artiști vizuali și muzicieni făcând parte din mai multe grupuri artistice interdisciplinare.

Spectacolele ei Lay(ers), Nu toți sunt eroi, Fapte vitejești, Moving Fields, precum și numeroase spectacole în care dansează sau pentru care a semnat coregrafia: Coregrafie de grup, În trup, Dancer In The Dark, The Great Scheme of Things – concert Fierbințeanu etc. continuă să fie prezentate pe scenele din București, din țară și internaționale.

Advertisement

În 2016 a făcut parte din programul Dance Roads prin intermediul căruia a călătorit în cinci țări europene prezentând spectacolul Lay(ers). În 2015 a devenit membru al Asociației PETEC susținând diferite producții cu caracter interdisciplinar create pentru toate categoriile de vârstă.

În prezent este membru co-fondator al Colectivului AREAL – spațiu pentru dezvoltare coregrafică, ce administrează un nou studio dedicat dansului contemporan la București începând din anul 2021.

Evenimente

Cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est revine la Cluj cu tinere talente

Published

on

Parcul Central din Cluj-Napoca va prinde din nou viață, la cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est ca premii și număr de participanți: Jazz in the Park Competition! 13 tinere trupe din 10 țări sunt finalistele celei de-a VII-a ediții a concursului internațional care va avea loc în 5-7 iulie 2024. Ca de obicei, intrarea la eveniment va fi gratuită. Anul acesta, în cadrul competiției, s-a înregistrat un număr record de înscrieri: 246 de trupe din 39 de țări. Cele 13 trupe finaliste vor avea ocazia de a performa live în fața publicului și de a se bucura de atmosfera vibrantă a unui festivalul.

Finaliștii Jazz in the Park Competition 2024 (în ordine alfabetică):

  1. Abel Marton Nagy’s Cosmos Band (Austria) – Un colectiv vienez care își canalizează energia într-un jazz-fusion modern; comparați cu Blood Sweat & Tears și Frank Zappa.
  2. Anna Hauss (Germania) – Cu un stil acustic indie soul, Anna Hauss din Berlin cucerește cu muzica ei orice meloman pasionat de piese cu mesaje profunde.
  3. Chief’s Condition (Olanda) – Un colectiv din Amsterdam care caută inspirație în hip-hop, drum & bass, afrobeat și muzică electronică.
  4. daoud (Franța) – Considerat ”copilul problemă al jazzului francez”, daoud vine cu o nouă energie și forță pe scena jazzului. Inspirați din hip-hop, house italian și jazz modern, membrii trupei au reușit să creeze o muzică plină de groove.
  5. David Luca Quartet  (România) – Cu un echilibru între experiența internațională și talentul local și cu o combinație de abilități instrumentale și creativitate, Quartetul David Luca promite să ofere o interpretare captivantă a jazzului contemporan.
  6. Jazz Family Trio “ShekBand” (Ucraina) – Un trio de jazz format din adolescenți din Kiev care combină jazzul contemporan cu influențe folclorice ucrainene.
  7. kitti (Scoția) – Recunoscută pentru muzica ei autentică, kitti, a câștigat deja două premii importante: “Best Female Breakthrough” la Scottish Music Awards și “Best Jazz Vocalist” la Scottish Jazz Award.
  8. Lyder Røed Quintet  (Norvegia) – O muzică onestă, inspirată mult din jazzul anilor ’60, amestecat cu influențe moderne precum Roy Hargrove.
  9. MAGRO (Germania) – Producătorul și bateristul MAGRO creează o fuziune neobișnuită între jazzul acustic și Hip-Hop/RnB.
  10. Nonconformist Anthology (România) – Un grup de muzicieni pasionați din Timișoara care așteaptă cu nerăbdare să își arate talentul pe scena jazzului contemporan.
  11. Răzvan Cipcă Trio (România) – Trio-ul din București aduce un suflu nou în jazzul românesc cu influențe de rock, blues și muzică experimentală.
  12. Subconscious Trio  (Italia) – Formată din muzicieni din Italia, Bulgaria și Taiwan, trupa Subconscious Trio combină abilitățile tehnice avansate ale membrilor în interpretări de jazz modern.
  13. Zouratie Kone Trio  (Belgia) – trupa centrată pe personalitatea lui Zouratié Koné, liderul grupului, maestru percuționist, cântăreț-compozitor și fabricant de instrumente muzicale. Zouratié și ansamblul său oferă o fuziune unică dintre groove-ul african și armonia jazzului.

Denisa Dan: “Jazz in the Park Competition crește de la an la an. Vedem asta nu doar din perspectiva numărului de trupe înscrise în competiție, cât și din calitatea lor muzicală. Suntem foarte plăcut impresionați de artiștii din lineup-ul competiție și suntem siguri că publicul o să aibă același sentiment. Ne-am dorit să avem un festival dedicat trupelor tinere de jazz și exact asta am reușit să facem. Comunitatea noastră are oportunitatea să descopere artiști noi, iar trupele experimentează, unele pentru prima dată, cum este să cânți live pe scena unui festival outdoor în fața a mii de oameni. Combinația este una cum nu se poate mai benefică pentru ambele părți și noi de-abia așteptăm să vedem rezultatul. ”

Cei 13 finaliști vor cânta în fața a mii de oameni și se vor bucura de o atmosferă de festival. Valoarea totală a premiilor pentru câștigători depășește 35.000 de euro. Jurizarea va fi realizată de către un juriu diferit față de cel din etapa de preselecție, urmând să fie anunțat în curând. Aceștia vor ține cont de calitatea interpretării, coeziunea grupului, originalitatea, respectarea specificațiilor organizatorice, dar și prezența scenică.

PREMIILE Jazz in the Park Competition 2024:

– Premiul 1: 5.000 euro și invitația de a susține un concert în cadrul festivalului Jazz in the Park în perioada 30 august -1 septembrie 2024

Advertisement

– Premiul 2: 3.000 euro;

– Premiul 3: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai bună formație românească din competiție: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai valoroasă compoziție: 500 euro;

– Trei (3) mențiuni pentru cei mai buni muzicieni: 500 euro;

Advertisement

– Premiul publicului: echipamente muzicale oferite de  partenerii competiției.

Jazz in the Park Competition, scena unde tinerele talentele iau avânt.

Fiecare seară a Jazz in the Park Competition se va încheia cu concerte ale unor invitați speciali, oferind publicului o varietate de experiențe muzical, precum: legenda muzicii cubaneze, Roberto Fonseca, care își prezintă noul său album, Elena Mîndru, 7th SENSE, Răzvan Florescu Quartet. Printre aceștia se numără și trupa Klawo, marea câștigătoare a ediției din 2023, care revine pe scenă pentru a împărtăși din nou energia și pasiunea lor pentru jazz.

Artur Szalsza, Klawo: ”Cu siguranță, câștigarea concursului Jazz in the Park ne-a ajutat, deoarece suntem o trupă tânără și a fost prima dată când am fost recunoscuți și apreciați în străinătate, marcând un punct de cotitură în cariera noastră aflată la început de drum. Ne-a oferit credibilitatea unei act artistic într-un cadru cu adevărat internațional și a construit în noi încrederea că ceea ce facem are capacitatea de a depăși cu mult nivelul local. Banii primiți ca premiu i-am investit în achiziționarea unei dubițe de turneu și în mai multe apariții, care altfel ar fi fost financiar imposibile. Am avut de asemenea ocazia să continuăm rapid cu o a doua prestație la festivalul Jazz in the Park, ceea ce ne-a consolidat și mai mult poziția în comunitatea jazzului românesc și a creat un teren confortabil pentru performanța noastră  la Mastering the Music Business (MMB) din București. Ceea ce, la rândul ei, a dus la obținerea unui parteneriat cu Eurosonic, deoarece bookerul său a fost unul dintre delegații la MMB. Și astfel, bulgărele de zăpadă crește…”

Pe lângă concerte, Parcul Central din Cluj-Napoca va arăta ca odinioară, când festivalul câștiga premiul de Best Small Festival in Europe: cu multe activități cu și despre muzică, un ”line-up gastronomic” atent selecționat și o zonă dedicată vinurilor. Copiii vor avea și ei parte de experiențe speciale, în cadrul unei zone dedicate lor.

Advertisement

Jazz in the Park Competition a revenit în forță în 2023

Jazz in the Park Competition a revenit în 2023 după câțiva ani de pauză, ca un eveniment matur. Din totalul de 212 aplicanți, trupa Klawo din Polonia a fost marea câștigătoare a celei de-a șasea ediții, iar acum vor cânta din nou la eveniment, ca invitați speciali.

Jazz in the Park Competition își propune să descopere trupe talentate de jazz din toată lumea și să le facă cunoscute. Evenimentul ajunge anul acesta la cea de-a VII-a ediție.

Organizatorii reiau inițiativa biletului neobligatoriu: Fondul Jazz in the Park

În cadrul concursului, publicul participant va putea susține inițiativele culturale ale organizatorilor, cumpărând biletul neobligatoriu și contribuind la Fondul Jazz in the Park.  Această campanie a debutat în 2015 și a fost activă până în 2020, timp în care s-au strâns și au fost donați  peste 100.000 euro în comunitate.

Advertisement

Alin Vaida: “Am pornit fondul în 2015, având pe atunci un festival gratuit, unde publicul nu avea nicio obligație față de noi. Am zis atunci, că cei care cred în noi și vor să ne susțină, pot cumpăra un bilet neobligatoriu, iar comunitatea noastră a primit foarte bine această idee. Acum, vrem să reluăm această inițiativă pentru că avem multe proiecte noi în care vrem să ne implicăm comunitatea, respectiv și pentru aceștia, biletul neobligatoriu reprezintă un exercițiu de spirit civic foarte bun.”

DESPRE JAZZ IN THE PARK

Jazz in the Park este organizat de Fapte, o organizație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Calendarul din 2024 include două mari festivaluri organizate în Cluj-Napoca, precum și o expoziție muzicală:

· Jazz in the Park Competition | Parcul Central “Simion Bărnuțiu” | 5-7 iulie

· Jazz in the Park Festival | Parcul Etnografic ”Romulus Vuia” | 30 august-1 septembrie

Advertisement

· Music Gallery | Muzeul de Artă din Cluj-Napoca | 4 – 26 octombrie

Continue Reading

Evenimente

CellEAST – Primul Concurs Internațional din România dedicat exclusiv Violoncelului. Premii în valoare de 11.000 euro

Published

on

Prima ediție a concursului oferă participanților 12 premii în valoare de 11.000 euro și 20 de premii speciale. 70 de tineri violonceliști din 18 țări, vor participa la concurs în perioada 7-11 mai 2024.

CellEAST International Competition este organizat de Asociația Culturală PlaCello și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), sponsorizat de Vestra Industry și în parteneriat cu numeroase instituții de prestigiu din România.

Concursul se va desfășura la Universitatea Națională de Muzică București (UNMB) și este deschis publicului, iar Finala și Gala vor avea loc în data de 11 mai 2024, ora 14:00, la Ateneul Român – Intrarea este liberă.

Juriul CellEAST International Competition este format din violonceliști renumiți din Austria, Bulgaria, Elveția, Germania, Japonia, Lituania, Polonia și România, dar și organizatori de proiecte culturale și educaționale: Denis Severin, Krzysztof Karpeta, Marin Cazacu, Attila Pasztor, Răzvan Suma, Yoko Hasegawa, Atanas Krastev, Ella Bokor, Ștefan Cazacu, Mircea Marian, Octavian Lup, Filip Papa și Sebastian Gheorghiu. În etapa finală a concursului, invitați speciali vor fi violonceliștii Wen-Sinn Yang și Marius Urba.

Premiile speciale CellEAST International Competition sunt oferite de: Filarmonica de Stat Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica Mihail Jora din Bacău, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Oradea, IConArts Transilvania, ICon Arts Transilvania MiniCellos, Filarmonica George Enescu, SoNoRo, Atheneum Violins SRL, Violoncellissimo, U.C.I.M.R., Thomastik-Infeld, Cellissimo Academy Bulgaria, ArtCelloFestival, Societatea Română de Radiodifuziune, CellEAST International Competition, CellEAST Festival & Masterclass, Centrul Cultural Apollonia și Colegiului Național de Arte Dinu Lipatti.

Advertisement

Mai multe detalii despre CellEAST International Competition puteți găsi pe www.celleast.com.

Continue Reading

Evenimente

Începe cea de-a III-a ediție Orchestra’s Conductor Competition

Published

on

Asociația Geros, în colaborare cu Filarmonica de Stat Oradea și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), anunță cea de-a III-a ediție Orchestra’s Conductor Competition. Acest nou format inovator și democratic, unic în competițiile de dirijat orchestre, are ca scop responsabilizarea membrilor orchestrei, permițându-le să aleagă dirijorii câștigători, punând accentul pe meritul artistic și respectul reciproc.

În fiecare an, proiectul se mută la o altă orchestră, oferindu-le câștigătorilor șansa de a dirija muzicieni diferiți și stabili, astfel, o chimie unică între dirijor și ansamblu.

Cea de-a III-a ediție a acestui concurs va avea loc la Oradea, în perioada 26 aprilie – 2 mai, și va reuni pe scena Teatrului de Stat dirijori din întreaga lume, manageri de instituții culturale și muzicieni talentați. Sub îndrumarea distinsă a maestrului Cristian Oroșanu, competiția își propune să descopere și să promoveze dirijori talentați din întreaga lume.

„Indiferent de obiectivitatea artistică a membrilor unui juriu extern, rareori se întâmplă ca rezultatele concursului să corespundă cu opinia majorității muzicienilor din orchestră. Cu toate acestea, nu juriul, ci orchestra este cea care va petrece o săptămână lucrând cu unul sau mai mulți dintre finaliști în timpul stagiunilor care urmează  competiției.’’ – Cristian Oroșanu, președintele Orchestra’s Conductor Competition

Advertisement

Faza 1

După ce peste 200 de candidați din întreaga lume s-au înscris online, 75 de dirijori au fost selecționați pentru faza finală de către o echipă formată din președintele concursului, un reprezentant al orchestrei gazdă și un dirijor recunoscut la nivel internațional, în cazul de față, Vittorio Parisi. Aceștia vor concura în perioada 26 – 28 aprilie la Oradea.

Faza 2 – Semifinala și Finala

Primii 18 candidați clasați vor trece în etapa semifinală, care se va desfășura în perioada 29 aprilie – 1 mai. Cei 3 candidați cu cele mai mari punctaje vor merge în finală, care constă într-o repetiție generală dimineața și un concert final în seara de joi, 2 mai, ambele deschise publicului. Pentru concert, vor fi trei blocuri de câte 2 lucrări, fiecare cu o piesă orchestrală și o piesă cu solist (violistul Răzvan Popovici). Cei 3 finaliști vor dirija lucrări stabilite prin tragere la sorți dintr-un repertoriu incluzând piese de Wolfgang Amadeus Mozart, Gustav Theodore Holst, Max Christian Friedrich Bruch sau Carl Maria von Weber, demonstrându-și măiestria într-un interval de timp limitat.

Selecționarea în prima rundă a etapei finale va fi realizată de 5 muzicieni ai orchestrei (formând un cvintet de coarde). Toți muzicienii Filarmonicii Oradea vor avea drept de vot atât în etapa semifinală, cât și în etapa finală, chiar dacă nu interpretează, cu condiția să asiste la toate repetițiile și spectacolele fiecărui concurent, ceea ce este o mărturie a ethosului democratic al competiției.

Advertisement

Premii

Premiul I constă în 2.500 de euro, două concerte ca invitat al Filarmonicii Oradea și posibile angajamente cu alte orchestre. Premiul al II-lea constă în 2.000 de euro, un concert ca invitat al Filarmonicii Oradea. Premiul al III-lea constă în 1.500 de euro și posibilitatea de a fi invitat de alți directori de orchestră care vor participa la etapa finală a concursului.

La evenimentul din acest an vor participa personalități de seamă, printre care Jonas Grunau de la Grunau & Paulus Music Management (Germania) și Duygu Esekar de la LocksBridge Artist Management (Turcia). Vor participa, de asemenea, directori de la diverse orchestre internaționale, în căutare de noi talente dirijorale. Manageri ai unor orchestre respectate și-au exprimat interesul de a veni la etapa finală a concursului, precum Silvia Sbarciu, directorul Orchestrei Filarmonicii din Cluj, Akgün çavuș, directorul Orchestrei Filarmonicii din Olten (Turcia), Gyorgy Lendvai, directorul Orchestrei Simfonice MAV din Budapesta (Ungaria), Vlad Mateescu, director al Filarmonicii Ploiești, Szep Gyula, director al Operei Maghiare din Cluj, Georgios Balatsinos, dirijor șef al Sorbisches National-Ensemble (Germania), Christo Pavlov, director al Orchestrei Simfonice din Vratsa (Bulgaria) și Florin Estefan, director al Operei Naționale Române din Cluj.

Reprezentanți ai agențiilor internaționale de impresariere artiști și jurnaliști sunt invitați să participe la acest eveniment. Etapa finală va fi deschisă publicului, oferind o ocazie unică de a fi martorul viitorului dirijatului de orchestră.

Edițiile anterioare

Advertisement

Cea de-a doua ediție a Orchestra’s Conductor Competition a avut loc în 2023 la Filarmonica Ploiești, iar prima în 2022 la Filarmonica Brașov.

Continue Reading