Connect with us

Artiști

Baboi: „Dacă nu trăieşti ceea ce cânţi, totul este nul!” (INTERVIU)

Published

on

Efervescenţa vieţii de cartier a conturat destinul multor oameni şi a adus în linia întâi doar caractere tari. Viaţa de stradă spune multe şi în cea mai pură formă, te ademeneşte, te seduce, te lasă şi te vindecă. Cât de răi sunt băieţii răi din muzica rap?

Bogdan Baboi cunoscut Baboi este un artist a cărui carieră a luat naştere încă din anii ‘96-‘97, iar aceasta este o radiografie a istoriei muzicale rap care escaladează pănâ în prezent. Baboi va defini cu adevărat influenţa muzicii de peste graniţe, cât şi cea prezentă în România, va arăta întregii lumi că muzica se simte la cel mai înalt nivel şi pentru a putea face acest lucru, trebuie să fii real atât în singurătate, cât şi pe scenele mari.

Direct din S-ul fierbinte, Bogdan, originar din Râmnicu Vâlcea este un spirit carismatic, vorbeşte cu bucurie despre pasiunea lui, principiar şi mai întâi de toate, uman. Suntem ceea ce suntem şi nimic mai mult. Trupa „veRbal”, formată din Baboi şi Karie a cunoscut succesul după multă muncă şi implicare de 200% în rap. Au cântat în cartier, prin studiouri improvizate în case, în deschiderea trupelor mari şi pe scene cu un număr impresionant de ascultători. Despre drumurile la Bucureşti, despre refuzul multor case discuri, despre cum Puya a remarcat această trupă, o să observăm în interviul acordat de către Bogdan redacţiei SuperTu.

Aş vrea să discutăm despre istoria trupelor tale, despre tangenţele tale cu Cătălin Brănescu a.k.a Don Kichos cu trupa „DăPretz”, urmată de trupa „Jurnal Obscen”, iar mai apoi să dicutăm despre „veRbal”. Să începem cu ceea ce a început la Râmnicu Vâlcea.

Eu am jucat fotbal de pe la 6 la 20 de ani, dar îmi plăcea şi muzica. Fiind scund, când am dat probe la Steaua, nu m-au acceptat. Pe vremea aia, după apariţia B.U.G Mafia, T-short,  La Familia, toată lumea cocheta în oraş cu  genul ăsta, erau trupe de rap, dance. Noi aveam aşa un grup de prieteni, eu aveam „DăPretz”, Karie avea trupa „Fără Număr”. Cum erau vremurile atunci: caterinci şi muzică. „Jurnal Obscen” am făcut cu un alt prieten, TataSaya, trupă cu care am cântat în deschiderea celor de la „Paraziţii” prin anii 2000. După ce trupa lui Karie s-a destrămat, am hotărât să facem nişte piese, am făcut o trupă şi i-am pus numele „veRbal” şi tot trimiteam demo-uri. Ne-am dus la Bucureşti, la casa de discuri A&A Records, ploua în ziua aia, până am găsit adresa, am intrat acolo uzi leoarcă, nu ne-a băgat nimeni în seamă. Aveam concerte, dar zonal. Am început să lucrăm profesional, lucram în studiouri. Prin 2003, l-am auzit pe Puya că îşi făcuse Scandalos Music, deşi nu aveam speranţa că o să răspundă, nu puteam ştii niciodată. La vreo 30 de minute, Puya ne-a întrebat când venim la Bucureşti. După, am semnat un contract cu Roton Music, lucrurile au mers bine. Cel mai important este că noi păstrăm o prietenie, dincolo de relaţia profesională.

Advertisement

Cum ai descoperit faptul că te descurci să faci muzică? A existat vreun moment declanşator?

Hmm, moment declanşator … mie-mi plăcea oricum, tătăl meu fiind pe vremea aia cu bişniţă , pleca pe afară , aducea casetofoane, muzică cu 2pac, IceMC, Dr. Alban, nu erau toate rap aveau influenţe. Făceam schimb de muzică prin cartier, îmi spuneam că muzica asta transmite ceva. Spre exemplu, am înregistrat o piesă cu Karie, iar primul concert a fost ţinut la Arenele Traian, aici în Rm. Vâlcea  unde capete de afiş erau Animal X, 3Sud-Est şi T-short.  Erau 15.000 de oameni, noi cântam live, singurul lucru pe care l-am gândit e că nu poate să existe ceva mai rău, însă lumea a fost foarte receptivă, au reacţionat foarte frumos. De aici am ştiut că vreau să fac asta.

A fost dragoste la prima vedere cu scena?

Da, mi-a plăcut mult. Mi-a şi confimat că îmi place şi că trebuie să fac muzică.

Cum erau concertele voastre? Dacă vrei să ne povesteşti şi amintirea concertului de la Năvodari.

Cu „veRbal” eram deja consacraţi pe piaţă, am mişcat puţin situaţia De la piesa „Toată noaptea” cu Puya, au început mai multe trupe să fie cenzurate sau scose de pe TV, Paraziţii, B.U.G Mafia. Oricum, nici acum nu este rap pe TV.  La Năvodari, în clădirea unde noi ţineam concertul fusese o piscina transformată pentru seara aceea în club, acolo se dansa. În noaptea aceea erau foarte mulţi oameni. Am cântat primele 3 piese, se uitau ca la teatru la noi, la un moment dat le-am zis „Dacă vă ridicaţi să vă distraţi cu noi, vă promit că data viitoare, vi-l aducem pe Adi de la Vâlcea”, după care a început nebunia, a fost foarte tare.

Advertisement

Ai menţionat într-un interviu că nu acorzi multă încredere trap-ului nici aici, nici peste graniţe. Dacă ai putea să vorbeşti puţin despre schimbările care survin asupra stilului muzical?

Acest stil mi se pare foarte simplu şi foarte mulţi nu sunt realişti. Cei cu adevărat buni, au schimbat mentalităţi, s-au călcat în picioare pentru albume, au avut mesajul lor.

Care sunt artiştii care crezi că eu atins succesul în rap?  

Pai clar „Paraziţii”, „B.U.G Mafia” şi „La familia”, mai mult de atât nu aveau ce să facă, au dat tot. Puya cu  „Undeva în Balcani”. Ce a fost pentru România, aceşti oameni şi-au făcut treaba şi nu au căzut în genunchi în faţa cenzurii.

Ce valori crezi că ar trebui să definească muzica rap?

Advertisement

Genul acesta se bazează pe trăirile pe care le ai. Nu poţi să povesteşti viaţa altuia, trebuie să fii în miezul cartierului ca să poţi înţelege aceste lucruri. Noi alergam să facem bani şi cred că am dus greul, dar cred că dacă nu eram toţi cei vechi, lucrurile nu ar fi stat la fel, acum. Însă cei de acum nu pot atinge succesul acesta, numărul de urmăriri pe Instagram nu defineşte succesul, acei oameni nu vor fi niciodată la concerte. Ideea este să nu fie superficiali.

Te-a vindecat muzica de experienţele trăite?

Bineînţeles, muzica este şi va fi un psiholog. La un moment dat, în viaţă, unele problemele tind să te îngenuncheze, iar scrisul te face mai puternic. Ceea ce refulezi pe piese, te clădeşte.

Sunt băieţii rai din rap cu adevărat baieţii răi?

Zâmbeşte. Din ce văd eu la ora actuală, nu sunt.

Advertisement

Cine este Bogdan?

Bogdan este un băiat de cartier care a ales viaţa asta şi aşa va rămâne până la final. E ca fiecare, cu sentimente, cu trăiri. În anumite situaţii sunt ieşit din tipar.

Redacţia SuperTu îi mulţumeşte lui Baboi pentru interviul acordat.

Artiști

Corul Național Madrigal, turneu impresionant în Perú, cu mai multe premiere

Published

on

  • Timp de 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu și Cezar Verlan, s-a aflat în Republica Perú, în cadrul primului turneu în America de Sud din istoria ansamblului.
  • Corul Madrigal a concertat la Ambasada României la Lima și la Congresul Republicii Perú, unde a fost premiat pentru contribuția sa la cultura universală.
  • Cele trei concerte extraordinare din Lima, Cusco și Aguas Calientes au adus un record de peste 2.500 de spectatori.
  • În cadrul unui eveniment extraordinar ce a avut loc la Congresul Republicii peruane, a fost lansat cel mai nou proiect discografic Madrigal: „Imnurile naționale ale țărilor din America de Sud”.
  • Cu ocazia turneului, Madrigal devine primul cor din lume care a înregistrat o producție media în celebrul sit arheologic de la Machu Picchu.

La invitația Ambasadei României în Republica Perú și cu sprijinul Ministerului Culturii și al Institutului Cultural Român, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu și Cezar Verlan, a susținut între 10 și 20 martie un turneu care a cuprins 7 evenimente distincte, în Republica Perú. Turneul a marcat 85 de ani de relații diplomatice româno – peruane și preluarea de către Ambasada României la Lima a președinției Festivalului Francofoniei Perú 2024.

De-a lungul vieții mele  am văzut multe evenimente culturale, însă puține m-au emoționat așa cum a făcut-o cel din seara aceasta. Nu doar vocile, costumele, magnifica conducere muzicală și  eleganța dirijoarei m-au impresionat, ci și faptul că au avut delicatețea de a cânta o versiune splendidă a imnului național și trei piese emblematice pentru poporul peruan. A fost, realmente, o noapte fantastică! Contigo Peru este un cântec ce unește toți peruanii. Este un fel de imn al unirii, iar corul l-a cântat frumos și cu profunzime. I-am observat în timp ce cântau și am văzut că transmiteau  o energie fantastică prin inimile lor. Nu puteam primi un cadou mai frumos în această seară!”, a declarat la finalul spectacolului de la Lima, Ministrul de Externe al Republicii Perú, E. S. Domnul Javier González-Olaechea.

„Peste 27.000 de kilometri parcurși, 10 zile petrecute în Peru, un repertoriu în premieră, 7 evenimente susținute la Lima, Cusco, Aguas Calientes și Machu Picchu, 3.700 metri de diferență de nivel, 12 imnuri lansate, câteva mii de spectatori tranformați în fani ai României și foarte multă emoție. Prima experiență a Madrigalului în America Latină a stat sub semnul descoperirilor și a inaugurat o veritabilă punte culturală între România și Perú! Mulțumim Ambasadei României în Perú și Excelenței Sale, doamna Camelia Ion-Radu pentru invitație și organizare și, totodată, Ministerului Culturii și Institutului Cultural Român pentru sprijinul necondiționat acordat.”, a declarat Emil Pantelimon, managerul Corului Madrigal

Diplomație culturală

Cei 85 de ani de relații diplomatice româno – peruane și preluarea de către Ambasada României la Lima a președinției Festivalului Francofoniei Perú 2024 au fost sărbătoriți printr-un demers de diplomație culturală la cel mai înalt nivel. Corul Madrigal a susținut un recital la Ambasada României în prezența Corpului diplomatic acreditat la Lima, unde a și lansat în premieră versiunea Madrigal a popularei piese „Contigo Perú”, semnată de Augusto Polo Campos, în aranjamentul muzical realizat special de compozitorul român Grigore Cudalbu. De asemenea, Madrigal a fost invitat în Congresul Republicii Perú, unde a susținut un recital în fața reprezenaților naționali ai celui mai mare for politic peruan – vicepreședinți, congresmani, ambasadori. În acest context, Corul Madrigal a lansat produsul discografic „Imnurile naționale ale țărilor Americii de Sud”, o premieră sud-americană. Totodată, ansamblul a fost onorat cu Premiul Congresului, însoțit de trofeul și declarația de curtoazie diplomatică „Fie ca acest cor să continue să fie o sursă de inspirație pentru generațiile viitoare și fie ca muzica sa să continue să rezoneze în inimile tuturor celor care au privilegiul de a o asculta.”

Advertisement

Trei concerte extraordinare și 2.500 de spectatori

Turneul a inclus trei Concerte Extraordinare „Música Mágica Del Madrigal” dedicate publicului peruan: în grandioasa Catedrală din Cusco – la 3.400 de metri altitudine, cea mai mare la care a cântat ansamblul până acum, la Aguas Calientes, orașul cel mai apropiat de situl Machu Picchu, precum și la Teatro Municipal de Lima, o bijuterie arhitectonică a capitalei peruane, unde a fost aplaudat cu ovații de peste 1.300 de spectatori. La Lima, Corul Madrigal, dirijat de Anna Ungureanu, i-a avut ca invitați pe muzicienii din popularul ansamblu KOTOSH, cu care a cântat o lucrare contemporană remarcabilă a muzicii sud-americane – „Misa Criolla”, compusă de Ariel Ramírez și interpretată de Madrigal, dirijat de Marin Constantin, pentru prima dată în 1975 la București, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu.

Premieră mondială pentru muzica corală

Turneul Madrigal în Peru a adus și o premieră mondială pentru un cor național – o producție media în celebrul site UNESCO Macchu Picchu. Corul Madrigal a filmat în „orașul pierdut al incașilor” al doilea episod al proiectului „Muzică contemporană românească în spații antice universale” / „Machu Picchu – Suita corală din Țara Oașului”, pe muzica semnată de compozitorul român Dariu Pop. Noul videoclip va fi lansat la sfârșitul lunii aprilie 2024, în cadrul evenimentului „Festival Madrigal la Satu Mare”.

Primul episod al seriei, „Sarmizegetusa Regia – Flăcări și roți” a fost lansat de Ziua Culturii Naționale, pe 15 ianuarie 2024, în parteneriat cu Institutul Național al Patrimoniului. Videoclipul a fost filmat în situl dacic Sarmizegetusa Regia, având ca fundal sonor lucrarea lui Corneliu Cezar, interpretată de ansamblu.

Advertisement

Continue Reading

Artiști

Pianista Sânziana Mircea inclusă de Universitatea Bocconi în topul celor mai de succes absolvente din istoria sa

Published

on

Una dintre cele mai prestigioase universitati din lume – Universitatea de Economie Luigi Bocconi din Milano, a celebrat data de 8 martie – Ziua Internationala a Femeii, prin lansarea volumului “Changed by Women”. Realizat in colaborare cu jurnalista Diana Cavalcoli de la Corriere della Sera, volumul prezinta povestile de succes a 99 de absolvente ale universitatii, selectate din cei peste 120 de ani de activitate. Printre acestea se numara si pianista Sinziana Mircea, singura romanca inclusa in acest top.

Este un imens privilegiu sa fiu inclusa printre cele 99 de absolvente din toate timpurile, selectate de Bocconi pentru a fi prezentate in aceasta carte. Cu atat mai mult cu cat anul acesta Bocconi Business School, a carei absolventa sunt, s-a clasat pe locul 3 in topul celor mai bune scoli de business din lume”, a declarat pianista si compozitoarea Sinziana Mircea.

Printre cele 99 de povesti de succes se numara: Alice Acciarri – General Manager e-Bay Italia, Silvia Ardagna – Chief European Economist Barclays, Elisa Balbo – soprana de nivel mondial, Silvia Candiani – Vice-President Microsoft, Margherita Della Valle – CEO Vodafone Group, Francesca Cornelli – Decan Kellogg School of Management/ Northwestern University Chicago, Roberta Gatti – World Bank Chief Economist for EMEA, Elisabetta Magistretti – prima CEO UniCredit Bank, Titti Postiglione – Sef Adjunct al Departamentului pentru Protectia Civila Italia.

Pianista Sinziana Mircea, absolventa a programului de masterat in managementul artelor s-a remarcat atat prin cariera concertistica desfasurata pe marile scene ale lumii, cat si prin activitatile sale de profesor universitar, cercetator si antreprenor cultural. Proiectele muzicale realizate de Sinziana s-au evidentiat prin caracterul inovator, acesta fiind trademark-ul muzicienei romane. Astfel, muziciana a realizat restituri ale patromoniului muzical mondial prin prezentarea in premiera absoluta a unor lucrari de secol XVIII, descoperite chiar de ea in arhivele conservatoarelor italiene. Programele concertelor sale, prezentate cu mare succes de public si critica in intreaga lume, contin atat repertoriul clasic, cat si compozitiile pianistei, in show-uri imersive de muzica si lumina, in care muzica este insotita de proiectii video realizate cu inteligenta artificiala.

Advertisement

Sinziana este, deasemenea, implicata in numeroase proiecte educationale dedicate promovarii tinerilor muzicieni, derulate prin Asociatia Museart, fondata de aceasta in 2012.

Alaturi de violonistul Alexandru Tomescu, incepand din anul 2023 Sinziana Mircea a sustinut un amplu turneu mondial pe scene precum Kennedy Center din Washington D.C., Silk Road Arts Center Beijing, Filarmonica din Ljubliana, Teatrul National de Dans din Budapesta si altele.

“Bocconi mi-a deschis usa catre o alta lume: m-a facut sa inteleg intr-un sens profund ca muzica devine relevanta daca este impartasita cu publicul la un nivel emotional profund si durabil. Publicul de azi cauta experiente imersive, senzoriale, iar actul artistic, pentru a ramane relevant, trebuie sa raspunda acestor nevoi. Am inteles o data in plus ca sectorul cultural are forta de a regenera si dezvolta comunitatile, fie ele mici sau mari, intr-un mod minunat, iar aceasta trebuie sa devina o prioritate pentru fiecare natiune.”, a declarat pianista Sinziana Mircea.

Cele 99 de povesti de succes pun o lumina puternica asupra rolului femeilor in transformarea si progresul societatii moderne, intr-un moment in care umanitatea se afla in profunda schimbare, determinata de provocari dintre cele mai mai mari si mai diverse.

Despre Sinziana Mircea

Advertisement

Pianista Sinziana Mircea a concertat in Statele Unite ale Americii, Japonia, China si Europa, pe scene precum: Carnegie Hall New York, Kennedy Center Washington DC, Tokyo Metropolitan Theater, Silk Road Arts Center Beijing, St Martin-in-the-Fields Londra, Ateneul Roman sau Sala Radio din Bucuresti etc.

Pianista a obtinut diploma de licenta cu calificativul maxim la Hochschule für Musik und Tanz Köln, Germania si diploma de masterat la Guildhall School of Music & Drama Londra, unde a fost admisa cu bursa integrala de studii oferita de Steinway & Sons UK. In paralel, pianista s-a perfectionat la Accademia Pianistica Imola din Italia. Ulterior a urmat cursurile de masterat in Arts Management la SDA Bocconi Business School – Milano. A obtinut numeroase premii in competitii nationale si internationale, printre care Premiul de Debut la Miami International Piano Festival Academy (2016). In anul 2014 a devenit primul bursier roman al Van Cliburn Foundation TCU School of Music, SUA, fiind invitata sa participe la Piano Texas Festival & Academy, in urma unor selectii la nivel mondial. Sinziana Mircea a primit in 2017 titlul de Young Steinway Artist, desemnand cei mai promitatori pianisti din intreaga lume.

Inregistrarile concertelor ei au fost difuzate de toate canalele radio europene importante pentru muzica clasica, inclusiv BBC Radio 3, RAI 3 Italia, Music3 Belgia sau Radio Romania Muzical. Pianista a lansat cinci CD-uri, dintre care 3 discuri solistice Fortuna – Piano Sensation, Unending Love si Nihil Sine Deo si a alte doua impreuna cu violonistul Alexandru Tomescu. Ȋn prezent, preda la Conservatorul „Luigi Canepa” din Sassari, Sardinia, Italia. Sinziana Mircea a obtinut bursele de cercetare “Nicolae Iorga” oferita de Ministerul Educatiei si ICR Venezia, precum si bursa “Bratianu” oferita de Ministerul Culturii. Acum Sinziana Mircea este doctoranda in cadrul Universitatii de Vest din Timisoara.

Advertisement
Continue Reading

Artiști

Alexandra Căpitănescu a câștigat „Vocea României” 2023 și premiul în valoare de 100.000 de euro

Published

on

Publicul a votat câștigătorul în Marea Finală Vocea României 2023! Iată cine a câștigat râvnitul trofeu și suma impresionantă de 100.000 de euro!

Vineri seara, pe data de 15 decembrie, în Marea Finală Vocea României 2023, au participat patru concurenți: Vlad Musta, din echipa Irinei Rimes, Alex Maxim din echipa lui Smiley, Melisa Antonesi, finalistă în echipa lui Theo Rose și Horia Brenciu și Alexandra Căpitănescu, din echipa lui Tudor Chirilă.

Marele câștigător din Finala Vocea României 2023 este Alexandra Căpitănescu!

Alexandra, în vârstă de 19 de ani, a obţinut cele mai multe voturi din partea publicului, după ce a cântat melodia „Alone” şi a avut un duet cu antrenorul Tudor Chirilă şi cu Adrian Nour.

Advertisement

Tânăra este din Galaţi şi este studentă la Facultatea de Fizică Medicală, dorindu-şi să devină fizician medical. Deşi întotdeauna a fost atrasă de ştiinţele exacte, are şi o pasiune puternică pentru muzică, fiind încă de mică fascinată de sunetul pe care îl scot păsările din curte. Alexandra a mărturisit că este o cu totul altă persoană când este pe scenă. În viaţa de zi cu zi este percepută ca retrasă şi cuminte. De altfel, ea spune că nu a avut prea mulţi prieteni şi că în copilărie prefera să stea la bunici şi să cânte singură, imaginându-şi că dă concerte.

Pe locul numărul II s-a clasat Vlad Musta, Melisa Antonesi pe locul al III-lea, iar Alex Maxim pe cel de-al IV-lea.

Continue Reading