Evenimente
58 de copii din 16 țări au participat la concursul „Eu și România”, organizat de Institutul Cultural Român

Published
2 years agoon

58 de copii din 16 țări au participat la concursul de eseuri, povești și compuneri cu tema „Eu și România”, organizat de Compartimentul Comunități Istorice din cadrul Direcției Generale Reprezentanțe în Străinătate și Comunități Istorice a Institutului Cultural Român în perioada cuprinsă între Ziua Românilor de Pretutindeni și Ziua Limbii Române. Cele mai multe lucrări au venit de la copii din Ucraina (12), Italia (9) și Cipru (8), dar au fost participanți și din Germania, Franța, Statele Unite ale Americii, Grecia, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Serbia, Belgia, Cehia, Suedia, Ungaria și Mexic.
Lucrările, grupate pe trei categorii de vârstă (8-10 ani, 11-14 ani și 15-18 ani), au fost evaluate de un juriu independent, care a decis câștigătorii celor nouă premii (câte trei premii pentru fiecare categorie de vârstă, după cum urmează: trei premii I în valoare de 500 euro fiecare, trei premii II în valoare de 400 euro fiecare și trei premii III în valoare de 300 euro fiecare).
Astfel, la categoria 8-10 ani, premiul I a fost câștigat de Sabrina Mincu din Germania, care a obținut nota 10. La aceeași categorie de vârstă, premiul II a fost obținut de Mattias Danilescu din Ucraina, cu nota 9,90, iar premiul III merge la Andrei Fotin din Cipru, cu nota 9,50.
La categoria 11-14 ani, premiul I a fost obținut de Gleb Teleuța din Ucraina, cu nota 10. Premiul II a fost adjudecat de Alessia Gabriela Patrinjei din Italia, care a obținut nota 9,80, iar premiul III a fost câștigat de Edouard Eric Gabriel Dragu din Franța, cu nota 9,50.
La categoria 15-18 ani, câștigătorul premiului I este Matei Eduard Olaru din Portugalia, care a obținut nota 10. Premiul II îi revine lui George Benga din Germania, a cărui lucrare a fost notată cu 9,80, iar premiul III a fost câștigat de Ana Marie Martin din Statele Unite ale Americii, cu nota 9,50.
Lucrările au fost evaluate de comisia de jurizare, formată din Claudia Șerbănuță – manager cultural, community developer, fost director interimar al Bibliotecii Naționale, Moni Stănilă (Monica-Laura Vakulovski) – scriitor și jurnalist (Republica Moldova) și Nona Rapotan – jurnalist cultural, coordonatoarea Bookhub. În alegerea eseurilor câștigătoare, cei trei membri ai comisiei de jurizare au ținut cont de următoarele criterii: condițiile impuse de organizatorul concursului (eseu, limită de spațiu, condiții de tehnoredactare, limita de vârstă etc.), relevanța temei (concurentul/concurenta a evidențiat legăturile sale cu România, a pus în evidență elemente de cultură și de civilizație românească), elemente de limbă (textul a fost scris cu cât mai puține greșeli de exprimare).
Concursul „Eu și România”, ale cărui rezultate sunt anunțate astăzi, de Ziua Limbii Române, a fost lansat de Institutul Cultural Român cu prilejul Zilei Românilor de Pretutindeni și al Zilei Internaționale a Copilului, fiind dedicat copiilor și tinerilor din comunitățile românești de peste hotare – comunități istorice și țări unde limba română nu este limbă de stat – cu vârste între 8 și 18 ani, invitați să exerseze limba română prin eseuri, povești, compuneri având ca temă relația lor cu România. Ziua Limbii Române este sărbătorită anual pe 31 august, în țară și în străinătate (în baza Legii 53/2013), dar și în Republica Moldova (din 1990) și în comunitățile de români din afara granițelor (din 2012, la inițiativa unor asociații de români din Serbia, Bulgaria,Ungaria și Ucraina). Institutul Cultural Român are un rol esențial în promovarea limbii române, nu doar ca limbă străină, ci și în rândul copiilor din comunitățile de români din afara granițelor.
Despre câștigători
Alessia Gabriela Patrinjei ne-a povestit că locuiește la Roma, unde frecventează cursul de limbă și civilizație românească. Ea a adăugat că a participat la mai multe concursuri literare, în urma cărora a fost inclusă în mai multe antologii, atât cu poezie, cât și cu proză.
”M-am născut, trăiesc și învăț în Franța și iubesc și descopăr România, țara părinților și bunicilor mei! Fac scrimă și am ajuns în Campionatul Național al Franței în topul 64 din 190, cânt la pian și iubesc jocurile video. Sunt un copil ca oricare altul!”, ne-a transmis Edouard Eric Gabriel Dragu.
Sabrina Mincu locuiește împreună cu sora ei și părinții lângă Düsseldorf, Germania. Iubește animalele și dorește să continue tradiția familiei și să devină medic veterinar. Și-ar dori pe viitor să lucreze la Zoo, unde ar vrea să îngrijească elefanții, sau într-o clinică în care se operează caii (fiind pasionată de călărie). De asemenea, este dansatoare în grupa de dansuri populare „Bucurie românească” a Parohiei Ortodoxe Düsseldorf (Pr. Paroh Iosif Rădulescu) și se declară fericită să poată duce tradiția din România mai departe prin dansurile populare.
Matei Eduard Olaru locuiește în Portugalia de la vârsta de trei ani dar revine cu mare drag și dor în fiecare an în România, la Sibiu – orașul în care s-a născut. Pasionat de fotbal și de religie, Matei găsește întotdeauna punți către România prin care să își crească entuziasmul și energia.
”Sunt elevă la liceu în clasa a XI-a Deep Run în Richmond VA. Am vorbit limba română de mic copil. În timpul liber joc volei de performanță, fac voluntariat la spital și-mi face plăcere să călătoresc. România este locul unde mă simt acasă, unde am învățat să joc volei pentru prima dată și unde mă întorc cu drag în fiecare an”, ne-a povestit Ana Marie Martin.
Gleb Teleuța este elev în clasa a VI-a la școala medie generală din satul Oziornoe, raionul Izmail, regiunea Odesa. Având ca deviză «Sunt un vlăstar al neamului meu…», el este pasionat de astronomie, cosmos, robotică, istorie, literatură și rezolvarea cubului Rubik.
Mattias Danilescu este elev în clasa a III-a și îi plac foarte mult poveștile și călătoriile și iubește natura și animalele. Este un copil îndrăzneț, energic, vesel și glumeț.
Despre Andrei Fotin am aflat că este un elev conștiincios, atent la ore și activ în timpul lecțiilor. Este un copil respectuos, cu o atitudine pozitivă, prietenos și cu un extraordinar spirit de echipă.
George Benga ne-a povestit despre el că are 17 ani, este elev în clasa a XII-a și a învățat limba română cu ajutorul părinților lui și al doamnelor profesoare din comunitatea părintelui Iosif din Düsseldorf.
You may like
Evenimente
Start la înscrieri pentru cea mai spectaculoasă cursă de ciclism din România: L’Étape Romania by Tour de France 2025

Published
2 months agoon
June 2, 2025
Cea mai așteptată competiție de ciclism din România revine pe 31 august, în centrul capitalei! Aflat la a patra ediție, L’Étape Romania by Tour de France presented by Decathlon aduce din nou în Piața Constituției atmosfera autentică a celui mai faimos tur ciclist din lume. Înscrierile sunt acum deschise, pe: https://romania.letapeseries.com/registration.
Race Village-ul va fi accesibil atât cicliștilor înscriși în competiție, cât și publicului larg, cu activități pentru toate vârstele. Participarea este gratuită pentru persoanele cu dizabilități, iar copiii beneficiază de 15% reducere la înscriere.
Turul Franței este mai mult decât o cursă – e un fenomen global care cucerește anual peste două miliarde de fani din întreaga lume. Evenimentul sportiv devenit legendă a debutat în 1903, iar conceptul L’Étape Series by Tour de France a apărut în 1993, din dorința de a da o șansă și cicliștilor amatori să trăiască o experiență unică. România a intrat în această serie internațională în 2022, devenind a 20-a țară inclusă în prestigiosul calendar global.
Trei curse pentru toate nivelurile: de la copii de 7 ani, la cicliști experimentați
L’Étape Romania by Tour de France presented by Decathlon este singura competiție din România care oferă emoția unei curse de top mondial, destinată tuturor cicliștilor, de la familii cu copii de minimum 7 ani, și până la cicliști de performanță. Evenimentul este deschis și pentru pasionații de MTB, iar cicliștii de performanță care vor răspunde provocării vor beneficia de un clasament dedicat.
Cele trei trasee din cadrul evenimentului sunt adaptate nivelurilor de vârstă și experiență:
- City Adventure – 14 km: dedicat celor cu vârsta de minimum 7 ani;
- The Ride – 42 km: deschis participanților de minimum 15 ani;
- The Race – 85 km: pentru cicliștii de minimum 15 ani, în căutarea unei provocări sportive autentice.
Cei care se înscriu până la 30 iunie beneficiază de prețuri speciale Early Bird: 190 lei pentru City Adventure (14 km), 215 lei pentru The Ride (42 km) și 225 lei pentru The Race (85 km).
Start din inima orașului, pe bulevarde pline de istorie
Cu startul dat chiar din inima Capitalei, în vecinătatea Pieței Constituției, traseele vor transforma Bucureștiul într-un circuit spectaculos, purtând cicliștii pe bulevarde emblematice – Calea Victoriei, Bulevardul Kiseleff sau Bulevardul Libertății – și pe lângă repere istorice impresionante precum Arcul de Triumf, Palatul Parlamentului, Palatul C.E.C., Primăria Capitalei, Casa Armatei și Ateneul Român.
„Pentru al patrulea an consecutiv, la final de august, Bucureștiul devine capitala ciclismului românesc. Așadar, Piața Constituției va da din nou măsura bucuriei, a pasiunii și a experiențelor inedite pe două roți, într-o atmosferă de festival, cu trasee spectaculoase, zonă comercială, zonă de food și relaxare, atracții pentru copii, muzică bună, multe premii și surprize.
Mulțumim tuturor autorităților și sponsorilor care ne susțin în realizarea acestui proiect unic în România”, declară Tudor Ștefan Mocuța, CEO MPG România, organizator al evenimentului.
Tot ce ai nevoie înainte și după cursă, în Race Village
Race Village-ul L’Étape Romania by Tour de France presented by Decathlon, din Piața Constituției, va spune tuturor povestea brandului legendar prin intermediul unei expoziții Tour de France și a numeroaselor activări ale sponsorilor, într-o atmosferă relaxantă de festival. Tot aici vor fi organizate și o zonă comercială cu profil sportiv, unde vor fi prezente cele mai importante branduri de echipament și nutriție sportivă, un food court, un spațiu de încălzire pentru concurenți, asistență mecanică pentru cicliști, un punct de masaj, o zonă de premiere cu scenă și numeroase concursuri cu premii desfășurate de sponsorii evenimentului.
„Suntem încântați să revenim în România pentru cea de-a patra ediție L’Étape by Tour de France, un eveniment care a crescut frumos alături de o comunitate de cicliști pasionați și dedicați. Bucureștiul oferă un cadru unic, cu un mix fascinant de istorie și energie, iar participarea din ce în ce mai numeroasă confirmă că România devine un punct important pe harta internațională a ciclismului de amatori”, a precizatAntoine Quiers, Project Manager al L’Étape Series by Tour de France – AMAURY SPORT ORGANISATION (A.S.O).
Premii cu miză internațională: drum deschis spre L’Étape du Tour
În săptămâna cursei se vor ridica kiturile de participare, iar duminică, 31 august, se va da startul în cele trei trasee. Celebrul tricou galben (Yellow Jersey), acordat câștigătorilor, simbol al victoriei, excelenței, pasiunii și hotărârii, va deveni marea provocare pentru participanți. Primii trei cicliști amatori clasați în cursa The Race 85 km, la feminin și masculin, se vor califica pentru programul internațional L’Étape Championship și vor primi câte o invitație de a participa la celebra L’Étape du Tour din Franța, cea mai renumită competiție de ciclism din lume dedicată amatorilor.
Numeroase companii de top din România s-au alăturat celui mai puternic brand de ciclism din lume. Ediția 2025 are ca Presenting Partner compania Decathlon și este susținută de CTMB și Primăria Capitalei. Acestora li s-au alăturat, în calitate de sponsori, SKODA și RTPR. Furnizorii oficiali ai evenimentului sunt: Powerbar, URSUS, Barilla, Reciclad’Or, Remat Holding, Agriro Fresh, Black Cab, JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Artesana, Secom, Artesia, Sweeteria, CPI Security. Partenerii evenimentului sunt: MTB Academy și Bălașa Percussion.
Partenerii instituționali care susțin evenimentul sunt Ambasada Franței și Federația Română de Ciclism.
Decathlon este presenting sponsor pentru al doilea an consecutiv. Implicarea Decathlon reflectă angajamentul pe termen lung față de comunitatea sportivilor și dorința de a încuraja un stil de viață activ și sănătos. La această ediție, Decathlon contribuie prin:
- Parte din kit-ul oficial al participanților, tricouri și săculeți pentru încălțăminte – gândite pentru a oferi confort și performanță atât pe traseu, cât și în afara acestuia;
- Un stand de activare interactiv și zonă expo, unde participanții și susținătorii pot descoperi cele mai noi produse și inovații din universul ciclismului;
- Un service de reparații rapide, disponibil pe durata evenimentului, unde tehnicienii Decathlon vor sprijini cicliștii în orice situație tehnică neprevăzută.
„Pentru noi, la Decathlon, sportul nu este doar mișcare — este o sursă de energie, echilibru și evoluție. Să fim presenting sponsor al L’Étape Romania by Tour de France înseamnă mai mult decât prezență — înseamnă angajamentul nostru de a pedala alături de o comunitate vibrantă, pasionată și dornică să se autodepășească. Credem într-o lume în care fiecare pedalare ne apropie, ne întărește și ne inspiră. Așa mișcăm lumea prin minunile sportului! Grow stronger. Grow smarter. Grow together”, a declarat Raluca Hristea, Lider de Evenimente și Parteneriate Decathlon România.
Eveniment recomandat de Europa FM.
Parteneri media: Revista BIZ, News.ro, Ziarul Bursa, Romania Journal, Freerider, Aimx.ro, Revista Sport Magazin, GO4FUN.ro, GabrielSolomon.ro, Biciclistul.ro, RIDERSCLUB.ro, SPORTYA.net, TENIS10 și KLARMEDIA – Partener monitorizare de presă.
L’Étape Romania by Tour de France presented by Decathlon este organizat de MPG România, lider de piață pe segmentul proiectelor sportive adresate participanților amatori, cu o experiență semnificativă, care include organizarea a peste 10.000 de evenimente sportive, pe parcursul a peste 28 de ani de activitate. Agenția coordonează peste 1.000 de evenimente sportive pe an, în care combină know-how-ul specializat cu o implementare fără rival, ceea ce oferă experiențe care aduc bucurie oamenilor și soluții personalizate pentru mărci locale și globale. Detalii despre MPG România, pe: www.mpg.com.ro.
Evenimente
Un nou record mondial se pregătește în România, la Alba Iulia: „Masa care unește”

Published
2 months agoon
June 2, 2025
Vineri, 30 mai, Cetatea Alba Carolina a fost gazda unei ediții speciale a proiectului „Masa care Unește”, un eveniment simbolic care a reunit aproximativ 200 de jurnaliști, creatori de conținut, lideri locali, și reprezentanți ai partenerilor implicați prin activări speciale.
Organizat sub titlul „Valorile care ne aduc împreună”, evenimentul a fost conceput ca o ediție de pre-promovare a celui mai ambițios demers comunitar al anului de a stabili la Alba-Iulia un nou record mondial Guinness pentru „cea mai mare masă din lume” în 13 septembrie 2025 în Cetatea Alba Carolina, și care își propune să aducă la masa 10.000 de oameni și peste 50.000 din toată țara care vor urmări evenimentul la fata locului.
Într-un cadru simbolic între zidurile cetății, amplasat în apropierea Restaurantului Check-in La Vizitiu, invitații s-au așezat la o masă de peste 30 de metri lungime, în aer liber, pentru a celebra unitatea, dialogul și redescoperirea valorilor comune într-un context social marcat de polarizare și fragmentare.
Andreea Esca, ambasadorul acestei ediții, a fost prezentă pe tot parcursul evenimentului, contribuind cu energia sa la crearea unei atmosfere calde și relevante. A transmis mesaje despre apartenență, rădăcini, ospitalitate și importanța de a sta împreună la aceeași masă.
PREGĂTIRI PENTRU STABILIREA UNUI NOU RECORD MONDIAL, AL TREILEA RECORD REALIZAT ÎN CETATEA MEDIEVALĂ DIN ALBA IULIA
Pentru organizarea acestui eveniment și stabilirea recordului organizatorii pregătesc 2.700 de panouri și 1.252 de paleți ce vor alcătui masa, 10 camioane, 4 macarale, 5 tone de mâncare, 5 milioane de litri de apă, 10.000 de fire de flori, 5,4 km de bănci și 1.000 de voluntari.
Dar „Masa Care Unește” nu este doar un eveniment culinar, ci o adevărată celebrare a unității, tradițiilor și valorilor care dau identitate României. Prin acest proiect ambițios, echipa își propune să poziționeze Alba Iulia într-un reper turistic și gastronomic de prestigiu internațional, întărind statutul orașului ca simbol al patrimoniului și identității culturale românești.
Meniul evenimentului va cuprinde preparate tradiționale românești, atent alese pentru a evidenția diversitatea și bogăția gastronomiei locale. La masă sunt așteptați 10.000 de participanți, pentru a stabili un nou record mondial și pentru a aduce în prim-plan cultura și tradițiile românești pe scena internațională. Cei care vor să participe vor putea să se înscrie pe un formular pe site-ul oficial bloomtheworld.ro, care va fi anunțat în curând de organizatori.
DESPRE PROIECT
„Masa care Unește” este o inițiativă creată de Asociația Bloom the World, cu sprijinul echipei Magic Maker Communication, și are ca misiune conectarea oamenilor prin experiențe colective, culturale și gastronomice. Evenimentul din septembrie va avea și o componentă caritabilă majoră: încă 10.000 de mese vor fi donate simbolic către oameni aflați în nevoie din întreaga lume, prin parteneriate cu organizații umanitare.
SPRIJIN DIN PARTEA COMUNITĂȚII ȘI A BRANDURILOR DIN ROMÂNIA
Evenimentul a fost cu adevărat unul special. La pregătirea mesei s-au alăturat echipa restaurantului Czech In – La Vizitiu, cetățeni din Alba Iulia, voluntari, partenerii și colaboratorii proiectului, precum și oameni care s-au oprit să dea o mână de ajutor. Inițiativa a atras atenția unor dintre cele mai cunoscute branduri locale și naționale, din diverse domenii, care au contribuit cu produse pentru echipă și pentru cei care au luat masa. Printre cei prezenți au fost Transavia, Vel Pitar, Transeuro, Elit, Exotic Fruit, Transilvania Nuts și mulți alții care au oferit materii prime esențiale pentru cele 200 de mese calde pregătite la eveniment, de la pâine proaspăt și, produse din carne până la mezeluri, fructe, produse nucifere și legume culese din gospodăriile locale.
Evenimente
De 1 iunie, 500 de copii au dansat pe muzica lui Smiley, în cadrul unui flashmob desfășurat la „Senatul Copiilor”

Published
2 months agoon
June 2, 2025
În contextul Anului Național al Copilului, Asociația Colorăm Zâmbete și UNICEF în România au organizat duminica, 1 iunie 2025, la ora 11:00, un flashmob în cadrul evenimentului Senatul Copiilor. Cei 500 de copii participanți au susținut un moment artistic pe acordurile piesei „Va fi bine” a lui Smiley, Ambasador Național UNICEF, o piesă emoționantă, care transmite un mesaj optimist despre cum putem schimba lumea începând cu noi înșine.
„Folosim oportunitatea oferită de Anul Național al Copilului și a Zilei internaționale a copilului pentru a-i pune din nou pe copii și mesajele lor în centrul atenției publice, acolo unde trebuie să se afle și celebrăm dreptul lor de a se exprima liber, de a se juca și de a fi ascultați, dar și dreptul la o viață artistică, drepturi prevăzute în Convenția ONU cu privire la drepturile copilului. Mulțumim Senatului României și Asociației Colorăm Zâmbete, copiilor și celor care au fost alături de noi în această zi”, a declarat Anna Riatti, reprezentanta UNICEF în România.
La fel ca în anii precedenți, când Asociația Colorăm Zâmbete cu sprijinul autorităților locale a marcat Ziua internațională a dansului, coregrafia flashmob-ului a fost realizată de profesioniștii din cadrul Dance World Studio, copiii exprimându-se prin mișcare, într-un spirit de bucurie și solidaritate.
„Suntem profund emoționați și mândri să vedem cum acest flashmob, devenit deja o tradiție pentru asociația noastră, crește de la an la an. Participarea a peste 500 de copii este o dovadă clară că dansul unește, inspiră și creează amintiri de neuitat. Prin acest eveniment, nu doar sărbătorim Anul Național al Copilului, ci și promovăm bucuria mișcării și importanța artei în dezvoltarea copiilor. Le mulțumim tuturor celor implicați pentru energie, dedicare și entuziasm”, a afirmat Diana Păun, președinte al Asociației Colorăm Zâmbete.
Anul trecut, Parlamentul României a adoptat o lege prin care a declarat 2025 Anul Național al Copilului cu scopul de a atrage atenția asupra drepturilor copiilor și de a încuraja organiza de manifestări și proiecte dedicate dezvoltării sociale, educaționale, culturale și civice ale copiilor.

Tinerii ingineri români ai echipei 2SPACE lansează o rachetă din SUA

Start la înscrieri pentru cea mai spectaculoasă cursă de ciclism din România: L’Étape Romania by Tour de France 2025
