Connect with us

Evenimente

Felicia Filip: Aşteptăm să avem peste 15.000 de vizitatori la Târgul de Crăciun; totul este pus la punct

Published

on

Târgul ”Poveste de Crăciun” s-a deschis, vineri, în curtea Operei Comice pentru Copii, cu o mulţime de atracţii pentru vizitatori, de la derdeluş, carusel şi trenuleţ, până la cadouri şi bunătăţi culinare. Felicia Filip, managerul Operei Comice pentru Copii, a dezvăluit, într-un interviu acordat AGERPRES, surprizele oferite celor care vor trece pragul târgului.

”În grădina Operei Comice pentru Copii, în Târgul nostru de Crăciun, există şi partea artistică, adică spectacolele pe care le avem (…). Există un număr de 121 de spectacole în această perioadă. Între 25 noiembrie şi 29 decembrie vor fi 121 de spectacole şi, pe deasupra, 25 de nopţi ale spiriduşilor”, a povestit Felicia Filip.

Totodată, aceasta vorbeşte despre întâlnirea copiilor cu Moş Crăciun.

”El are casa lui la noi, la Opera Comică, o casă care are acel şemineu unde arde focul şi totul este înconjurat de starea de sărbătoare. Există cadouri, colţuri uşor luminate care te atrag şi vrei să descoperi ce se află acolo şi constaţi că fiecare colţ de aici îţi creează o stare de linişte, de siguranţă, parcă e căuşul palmei pe care l-ai visat întotdeauna şi doreşti să stai acolo. Se simte mirosul de ceai, pentru că Moş Crăciun ştie cum să primească vizitatorii”, mai spune Felicia Filip.

Advertisement

AGERPRES: Târgul ”Poveste de Crăciun” revine în curtea Operei Comice pentru Copii după o pauză forţată cauzată de pandemie. Cum va fi ediţia din acest an?

Felicia Filip: Târgul de Crăciun a fost prezent, de opt ani, în fiecare an, pentru că şi atunci când am fost în pandemie noi am avut filmări, am avut spectacol pe care apoi l-am postat în online, pe aplicaţia noastră Opera Copiilor, şi în momentul de faţă, practic, Opera Comică pentru Copii deschide Târgul de Crăciun, Povestea Târgului de Crăciun, pentru a opta oară (…). Totul este pus la punct. Spiriduşii noştri sunt peste tot şi, dacă ai nevoie de un sfat, dacă ai o întrebare fără răspuns, ei îţi vor da răspunsurile, te vor duce în locurile pe care tu doreşti să le vezi, acolo unde vrei să te joci.

AGERPRES: Târgul ”Poveste de Crăciun” vine în fiecare an cu o mulţime de surprize. Care vor fi surprizele din acest an?

Felicia Filip: Să începem, de exemplu, cu ieslea Pruncului Isus, ce se află la primul pas pe care îl faci în grădina Operei. Avem, de asemenea, patinoarul, avem caruselul, avem derdeluşul şi trenuleţul. Sunt patru elemente pe care copiii cu siguranţă le vor încerca, se vor da cu săniuţa pe derdeluş – trebuie spus faptul că derdeluşul este în exclusivitate al copiilor, pe când patinoarul, caruselul şi trenuleţul sunt pentru copiii de toate vârstele. La Opera Comică pentru Copii vom avea şi săniuţa zburătoare. Ca de fiecare dată, Moş Crăciun soseşte, ne vizitează pe fiecare dintre noi, venind în zbor într-o sanie trasă de reni. Şi ne-am gândit să-l întâmpinăm pe Moşul cu sania noastră care se află la mare înălţime şi care glisează, care trece printr-un traseu foarte bine stabilit, şi invităm părinţii sau bunicii să-şi lase copiii să urce în această săniuţă şi să prindă şi ei curaj să se ducă alături de copii să vadă ce frumos se zboară cu săniuţa noastră.

În continuare, dacă mergem mai departe, există târgul în târg. Sunt spaţii amenajate cu căsuţe unde se găsesc tot felul de minunăţii, de obiecte-cadouri, târgul cadourilor unde găsim tot felul de lucruri ce, sperăm noi, vor fi oferite şi primite cu plăcere. Dar, în afară de cadouri, există Târgul bunătăţilor. Sunt bunătăţi de peste tot care te îmbie cu mirosul, cu aspectul şi mai ales cu gustul lor.

Pe aleile târgului vom fi întâmpinaţi şi de muzică. Dar un alt fel de muzică, ce ne va fi oferită de pe scena colindătorilor de copiii de la Cantus Mundi. Şi dacă într-adevăr ne-am încărcat cu o putere extraordinară pentru că am luat prânzul sau micul dejun sau poate cina, după ce ne-am încărcat cu energie, este timpul să ne uităm şi în sacul nostru cu cadouri şi constatăm, fiecare în parte, că parcă ar mai trebui ceva pus acolo. Şi atunci dăm năvală la magazinul Operei Comice pentru Copii şi la librăria noastră. Şi acolo cu siguranţă ne vom umple desaga cu daruri, cu cărţi, cu momente de muzică, pentru că există acolo şi DVD-uri, şi CD-uri, şi cărţi, dar şi obiecte care te duc spre poveştile spectacolelor Operei Comice pentru Copii. După ce trecem prin magazin vom merge la fabrica de împachetat cadouri. Există şi un asemenea loc amenajat, unde spiriduşii, cine altcineva, ne ajută, ne îndrumă şi chiar ne lasă, sub supravegherea lor, să împachetăm chiar noi cadourile. Dar nu oricum, ci foarte artistic, cu tot felul de fundiţe, floricele, aşa cum ne place, pentru că avem la îndemână tot ce înseamnă să construieşti, să împodobeşti un cadou pe care vrei să-l oferi. Punem aceste cadouri cu mare grijă în sacul nostru de cadouri şi punem săculeţul în spate.

Advertisement

Da, dar trebuie să existe şi o poză – avem un colţ foto care să imortalizeze momentul cu noi plini de fericire, cu ochii sclipind, cu zâmbetul pe buze şi mai ales cu împlinirea faptului că avem în spate o desagă plină cu cadouri pe care le vom oferi.

AGERPRES: La ediţia din acest an veţi prezenta publicului şase spectacole cu peste 120 de reprezentaţii care vor avea loc în cele peste 30 de zile ale târgului. Ce spectacole vor putea fi văzute şi cum reuşiţi să faceţi faţă la un volum atât de mare de spectacole?

Felicia Filip: În grădina Operei Comice pentru Copii, în Târgul nostru de Crăciun există şi partea artistică, adică spectacolele pe care le avem şi care vor fi prezentate pe cele trei scene din sălile Operei Comice pentru Copii, însemnând Sala mare de spectacol, Salonul Mozart şi Salonul UnderGrant. Trebuie să ştiţi că există un număr de 121 de spectacole în această perioadă. Între 25 noiembrie şi 29 decembrie vor fi 121 de spectacole şi, pe deasupra, 25 de nopţi ale spiriduşilor. Toate acestea se întâmplă aici. Astfel, de sâmbătă, trei weekend-uri la rând, va fi prezent, pe Scena mare a Operei Comice pentru Copii, “Spărgătorul de nuci”, celebrul balet al lui Ceaikovski, cu mare succes, unde artiştii balerini ai Operei Comice pentru Copii vor da viaţă personajelor şi acţiunii din această frumoasă poveste. Avem un răgaz de câteva zile în care facem ultimele pregătiri pentru spectacolul deja tradiţional “Poveste de Crăciun”, ce va avea loc în datele de 17 şi 18 decembrie. Iniţial, a fost câte un spectacol pe zi, s-au vândut biletele instantaneu şi am mai pus un al doilea spectacol în fiecare zi. S-au dus cu aceeaşi viteză şi am avut obligaţia bucuroasă de a pune un al treilea spectacol. Aşadar, în aceste date 17 şi 18 în fiecare zi câte trei spectacole cu “Poveste de Crăciun”, practic cu casa închisă.

O noutate pe care o avem este faptul că între Crăciun şi Anul Nou, la Opera Comică pentru Copii, se simte parfumul valsului vienez şi acea stare de bucurie, de a face glume, de a face farse, de a fi comic, de a te bucura, este vorba de spectacolul de operetă “O noapte la Veneţia”. Cum spuneam, este plin de farmec şi de şarm şi personajele sunt atât de frumos zugrăvite, conturate, în ceea ce înseamnă Sărbătoare de Crăciun. Acestea sunt spectacolele din Sala mare. Urmează apoi Salonul Mozart. În Salonul Mozart îl avem prezent pe Bogdan Munteanu, magicianul expres al nostru, în spectacolele “Magic Way”, la care de asemenea locurile toate sunt ocupate şi se joacă, evident, cu casa închisă. Şi, pentru a avea din nou parfumul anotimpurilor, este vorba de Vivaldi, cu anotimpurile, toamna şi iarna.

În Salonul UnderGrant este din nou o mare surpriză, este o avalanşă de cereri din partea tinerilor spectatori, tineri spectatori ce cuprind vârstele 0-3 ani. Personajul care este iubit atât de mult se cheamă Bubu. Acest Bubu deja şi-a făcut apariţia la sfârşitul stagiunii trecute cu mare succes. Copiii l-au iubit, părinţii, mămicile şi tăticii l-au iubit foarte mult pe Bubu, de aceea acum el se răsfaţă şi este asaltat de copii. Îndemnul nostru este veniţi aici, la Opera Comică pentru Copii, în Salonul UnderGrant, pentru a vă întâlni cu Bubu.

Acestea sunt în mare activităţile, sau, altfel spus, surprizele cu care noi aşteptăm publicul, vizitatorii noştri, şi atât în grădină, cât şi în sălile de spectacol, aşteptăm să avem peste 15.000 de vizitatori.

Advertisement

AGERPRES: Vizitatorii, cei mai mici, bineînţeles, vor avea posibilitatea de a se întâlni cu personajele din poveşti, cu actorii, care interpretează personajele din poveştile Operei Comice pentru Copii?

Felicia Filip: Sigur că da. Am pomenit de noaptea spiriduşilor. Ei sunt cei care au creat spaţii de poveste, spaţiile din clădirea Operei Comice pentru Copii, acele spaţii cu care spectatorii nu sunt familiarizaţi, sunt căile pe care circulă artiştii, sunt locurile în care ei studiază, în care se antrenează, cabinele lor, acolo unde se îmbracă, spaţiile unde ţinem şedinţe, chiar spaţiul acesta în care noi vorbim şi toate acestea capătă de această dată un farmec aparte, pentru că spiriduşii au împodobit toate aceste spaţii pentru sărbătoarea Crăciunului şi ei sunt cei care îi vor conduce pe vizitatori, vor face cunoştinţă cu personaje din spectacolele noastre, vor lua legătura cu alţi spiriduşi ce încearcă să facă surprize. Vor fi scene care vor surprinde plăcut publicul nostru şi chiar vor intra în joaca pe care noi am provocat-o.

AGERPRES: Din 2 decembrie la Târgul ”Poveste de Crăciun” va veni şi Moş Crăciun. Cum va fi interacţiunea copiilor cu el?

Felicia Filip: După ce el va ateriza din zborul lui condus de reni, în sania lui, va parca sania şi renii lângă bradul minunat de Crăciun şi va intra în casa lui. El are casa lui la noi, la Opera Comică, o casă care are acel şemineu unde arde focul şi totul este înconjurat de starea de sărbătoare. Există cadouri, colţuri uşor luminate care te atrag şi vrei să descoperi ce se află acolo şi constaţi că fiecare colţ de aici îţi creează o stare de linişte, de siguranţă, parcă e căuşul palmei pe care l-ai visat întotdeauna şi doreşti să stai acolo. Se simte mirosul de ceai, pentru că Moş Crăciun ştie cum să primească vizitatorii. (…) În urma vizitei pe care o vom face Moşului, acesta ne va da cadouri, sfaturi, ne va săruta pe frunte şi ne va da acea stare şi putere de bine pentru a lua din nou în piept viaţa de zi cu zi din afara Târgului de Crăciun.

AGERPRES: Opera Comică pentru Copii vine în fiecare stagiune cu spectacole în premieră şi diferite programe şi ateliere pentru spectatorii săi. Ce propuneri mai are Opera Comică pentru Copii?

Felicia Filip: Stagiunea actuală, 2022-2023, a fost deschisă cu o premieră. Am început stagiunea cu o premieră, am continuat în următoarea săptămână cu o altă premieră la Salonul Mozart, iar pentru anul ce vine, anul 2023, însemnând a doua parte a stagiunii noastre, avem în pregătire premiera cu spectacolul de operă “Elixirul dragostei” de Donizetti. Apoi avem, de asemenea, spectacole la Salonul Mozart şi, bineînţeles, în salonul UnderGrant, fie că vorbim de “Heidi, fetiţa munţilor”, care se desfăşoară la Salonul UnderGrant, sau de spectacolele, cum spuneam, în premieră, de la Salonul Mozart. În plus, reluăm producţiile, marile producţii, fie că vorbim de “Sunetul muzicii” sau de “School of rock” şi încheiem stagiunea tot cu o premieră, pentru că există atelierele de musical şi vor avea, vor încheia munca lor cu un spectacol în premieră care se cheamă “School of musical”.

Advertisement

Aşadar, avem în fiecare moment lucruri noi de făcut, surprize pe care le prezentăm şi toate acestea sunt într-un fel sau altul şi într-o profundă legătură cu publicul, pentru că avem grijă din timp să facem acele sondaje prin care întrebăm în primul rând locuitorii oraşului, locuitorii sectorului şi mai ales publicul ce calcă pragul Operei Comice pentru Copii, în primul rând dacă sunt mulţumiţi de ceea ce au petrecut aici, de calitatea spectacolelor, dacă doresc alte titluri de spectacole. Practic, publicul este într-o strânsă legătură cu noi şi practic spectatorii fac parte din clubul de prieteni ai Operei Comice pentru Copii.

AGERPRES: Sunteţi manager al Operei Comice pentru Copii din 2014. Aţi venit din postura de artist şi aţi trecut la cea de manager cultural. Ce v-a îndemnat să faceţi acest pas?

Felicia Filip: Trebuie să vă spun că sunt alături de ideea din care s-a născut Opera Comică pentru Copii de la bun început. Am făcut parte din grupul care a susţinut Opera Comică pentru Copii de când a apărut şi în ultima perioadă dinaintea devenirii mele manager al Operei, o perioadă am fost director artistic, după care, iată, a fost pasul următor, firesc aş spune, de a fi managerul instituţiei.

AGERPRES: Nu v-a fost frică, între ghilimele, să veniţi într-o instituţie care lucrează cu cel mai neîngăduitor public – copiii?

Felicia Filip: Aş spune despre copii că ei nu sunt neîngăduitori, ei sunt oglindă a faptelor pe care le trăiesc, în sensul în care sunt foarte sinceri. Ei nu sunt, între ghilimele, bine crescuţi. Dacă nu-ţi place ceva, atunci stai cuminte sau spui mai târziu că nu ţi-a plăcut, eşti discret. Ei sunt acele minunăţii, acele creaţii minunate care, dacă iubesc, dacă sunt cuceriţi de ceea ce se întâmplă, i-ai câştigat, sunt ai tăi. Dacă lucrurile nu sunt bine făcute, vei vedea că ei nu sunt atenţi, deci te-au taxat în sensul acesta. La noi se întâmplă miracolul, copiii sunt atât de copleşiţi, aş putea spune, în modul cel mai frumos al cuvântului, de ceea ce se întâmplă pe scenă, pentru că este culoare, este arhitectura decorurilor, sunt luminile, sunt toate aceste efecte, şi apoi sunt artiştii, artiştii care parte din ei par a fi de vârsta copiilor, pentru că sunt tineri absolvenţi ai universităţilor de muzică şi sunt atât de tineri încât sunt de-a dreptul copii. Au această bucurie de a cânta, de a dansa, de a se dărui, care cucereşte instant, şi atunci există această legătură între publicul tânăr, publicul acesta format din copii, şi scenă.

Advertisement

Ei sunt acaparaţi de personajele pozitive, ţin cu ele şi, atunci când cineva, Zâna cea bună, de exemplu, o caută pe Cenuşăreasa să o îndrume şi să o îmbrace, să facă acel farmec extraordinar şi întreabă publicul “Aţi văzut-o pe Cenuşăreasa?, toată sala spune unde a văzut-o. (…) Şi sunt împotriva personajelor rele, Baba Cloanţa sau Zâna Rea sau Balaurul, toate aceste personaje. Copiii sunt cuceriţi.

Mie nu mi-a fost teamă să vin aici, pentru că de-a lungul carierei mele am avut de-a face cu copii. Să vă spun că după ce mi-am terminat liceul am predat vioara, eu am absolvit Liceul de Artă din Piteşti la vioară, 12 ani de vioară, după care am mers în oraşul meu natal şi am predat vioara copiilor de 6, 7, 8 ani şi vreau să vă spun doi ani am fost profesor şi, în momentul în care ne-am despărţit, copiii pe care i-am lăsat au suferit foarte mult pentru că ne-am despărţit. Am fost un profesor cald, dur atunci când a fost cazul, dar ei m-au iubit aşa cum am fost.

Apoi a urmat cariera mea internaţională şi în teatrele de pe patru continente, unde am cântat, teatre de mare anvergură, am avut ocazia să văd îndeaproape, în detaliu, ce înseamnă munca într-o instituţie de acest gen, fie că vorbim de partea de ateliere, de partea de organizare, de partea artistică, toate, în plus ce se întâmplă pe scenă, cum procedezi şi cum eşti tu alături de mari artişti, colegi pe care îi întâlneşti şi bucuriile cele mai mari au fost când pe marile scene m-am întâlnit cu foşti colegi de universitate şi iată, pe marile scene ne întâlnim, să creăm împreună spectacole, fie că e vorba de premiere sau spectacole de anvergură cărora le-am dat viaţă în această perioadă.

Astfel, am înţeles ce înseamnă să conduci o instituţie de marcă. În plus, îl am alături de mine pe soţul meu, regizorul de operă Cristian Mihăilescu, ce la rândul lui este numit creator de opere, pentru că a fost manager, director general la Teatrul Liric din Constanţa, pe care l-a făcut Operă, apoi a mers la Teatrul Muzical din Braşov, pe care l-a făcut Operă, deci are o activitate bogată de conducere a unei instituţii de profil şi atunci mi-a fost alături, îmi este alături şi, în plus, eu cer sfaturi şi acum şi sunt receptivă la orice coleg.

În plus, mă bucur de succesele pe care le au alţi manageri de instituţii, pentru că asta te ajută şi dacă vrei să fii mai bun, eşti mai bun făcând lucruri de înaltă calitate, nu discutând, nu aducând în discuţie calitatea colegilor tăi. Deci să fii tu mai bun prin forţele tale. Aici este o competiţie a calităţii culturale, a educaţiei. Practic, nu este competiţie între instituţii, este competiţie cu tine însuţi şi cu echipa pe care o supraveghezi, cu care mergi înainte, să fie din ce în ce mai bine fiecare în parte. Competiţia este între colectivele ce construiesc echipa Operei Comice pentru Copii.

Advertisement

Ceea ce facem noi aici, la Opera Comică pentru Copii, este dovada de dragoste cu care aşteptăm publicul. De ce dovadă de dragoste? Pentru că de fiecare dată primim dovada de dragoste a lor spre noi, iubirea lor, aplauzele lor, cuvintele lor frumoase, susţinerea pe care ne-o arată de fiecare dată atunci când poate că trecem prin perioade nedorite. Ei ne sunt aproape şi ne dau puterea să mergem mai departe. 

Evenimente

Cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est revine la Cluj cu tinere talente

Published

on

Parcul Central din Cluj-Napoca va prinde din nou viață, la cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est ca premii și număr de participanți: Jazz in the Park Competition! 13 tinere trupe din 10 țări sunt finalistele celei de-a VII-a ediții a concursului internațional care va avea loc în 5-7 iulie 2024. Ca de obicei, intrarea la eveniment va fi gratuită. Anul acesta, în cadrul competiției, s-a înregistrat un număr record de înscrieri: 246 de trupe din 39 de țări. Cele 13 trupe finaliste vor avea ocazia de a performa live în fața publicului și de a se bucura de atmosfera vibrantă a unui festivalul.

Finaliștii Jazz in the Park Competition 2024 (în ordine alfabetică):

  1. Abel Marton Nagy’s Cosmos Band (Austria) – Un colectiv vienez care își canalizează energia într-un jazz-fusion modern; comparați cu Blood Sweat & Tears și Frank Zappa.
  2. Anna Hauss (Germania) – Cu un stil acustic indie soul, Anna Hauss din Berlin cucerește cu muzica ei orice meloman pasionat de piese cu mesaje profunde.
  3. Chief’s Condition (Olanda) – Un colectiv din Amsterdam care caută inspirație în hip-hop, drum & bass, afrobeat și muzică electronică.
  4. daoud (Franța) – Considerat ”copilul problemă al jazzului francez”, daoud vine cu o nouă energie și forță pe scena jazzului. Inspirați din hip-hop, house italian și jazz modern, membrii trupei au reușit să creeze o muzică plină de groove.
  5. David Luca Quartet  (România) – Cu un echilibru între experiența internațională și talentul local și cu o combinație de abilități instrumentale și creativitate, Quartetul David Luca promite să ofere o interpretare captivantă a jazzului contemporan.
  6. Jazz Family Trio “ShekBand” (Ucraina) – Un trio de jazz format din adolescenți din Kiev care combină jazzul contemporan cu influențe folclorice ucrainene.
  7. kitti (Scoția) – Recunoscută pentru muzica ei autentică, kitti, a câștigat deja două premii importante: “Best Female Breakthrough” la Scottish Music Awards și “Best Jazz Vocalist” la Scottish Jazz Award.
  8. Lyder Røed Quintet  (Norvegia) – O muzică onestă, inspirată mult din jazzul anilor ’60, amestecat cu influențe moderne precum Roy Hargrove.
  9. MAGRO (Germania) – Producătorul și bateristul MAGRO creează o fuziune neobișnuită între jazzul acustic și Hip-Hop/RnB.
  10. Nonconformist Anthology (România) – Un grup de muzicieni pasionați din Timișoara care așteaptă cu nerăbdare să își arate talentul pe scena jazzului contemporan.
  11. Răzvan Cipcă Trio (România) – Trio-ul din București aduce un suflu nou în jazzul românesc cu influențe de rock, blues și muzică experimentală.
  12. Subconscious Trio  (Italia) – Formată din muzicieni din Italia, Bulgaria și Taiwan, trupa Subconscious Trio combină abilitățile tehnice avansate ale membrilor în interpretări de jazz modern.
  13. Zouratie Kone Trio  (Belgia) – trupa centrată pe personalitatea lui Zouratié Koné, liderul grupului, maestru percuționist, cântăreț-compozitor și fabricant de instrumente muzicale. Zouratié și ansamblul său oferă o fuziune unică dintre groove-ul african și armonia jazzului.

Denisa Dan: “Jazz in the Park Competition crește de la an la an. Vedem asta nu doar din perspectiva numărului de trupe înscrise în competiție, cât și din calitatea lor muzicală. Suntem foarte plăcut impresionați de artiștii din lineup-ul competiție și suntem siguri că publicul o să aibă același sentiment. Ne-am dorit să avem un festival dedicat trupelor tinere de jazz și exact asta am reușit să facem. Comunitatea noastră are oportunitatea să descopere artiști noi, iar trupele experimentează, unele pentru prima dată, cum este să cânți live pe scena unui festival outdoor în fața a mii de oameni. Combinația este una cum nu se poate mai benefică pentru ambele părți și noi de-abia așteptăm să vedem rezultatul. ”

Cei 13 finaliști vor cânta în fața a mii de oameni și se vor bucura de o atmosferă de festival. Valoarea totală a premiilor pentru câștigători depășește 35.000 de euro. Jurizarea va fi realizată de către un juriu diferit față de cel din etapa de preselecție, urmând să fie anunțat în curând. Aceștia vor ține cont de calitatea interpretării, coeziunea grupului, originalitatea, respectarea specificațiilor organizatorice, dar și prezența scenică.

PREMIILE Jazz in the Park Competition 2024:

– Premiul 1: 5.000 euro și invitația de a susține un concert în cadrul festivalului Jazz in the Park în perioada 30 august -1 septembrie 2024

Advertisement

– Premiul 2: 3.000 euro;

– Premiul 3: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai bună formație românească din competiție: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai valoroasă compoziție: 500 euro;

– Trei (3) mențiuni pentru cei mai buni muzicieni: 500 euro;

Advertisement

– Premiul publicului: echipamente muzicale oferite de  partenerii competiției.

Jazz in the Park Competition, scena unde tinerele talentele iau avânt.

Fiecare seară a Jazz in the Park Competition se va încheia cu concerte ale unor invitați speciali, oferind publicului o varietate de experiențe muzical, precum: legenda muzicii cubaneze, Roberto Fonseca, care își prezintă noul său album, Elena Mîndru, 7th SENSE, Răzvan Florescu Quartet. Printre aceștia se numără și trupa Klawo, marea câștigătoare a ediției din 2023, care revine pe scenă pentru a împărtăși din nou energia și pasiunea lor pentru jazz.

Artur Szalsza, Klawo: ”Cu siguranță, câștigarea concursului Jazz in the Park ne-a ajutat, deoarece suntem o trupă tânără și a fost prima dată când am fost recunoscuți și apreciați în străinătate, marcând un punct de cotitură în cariera noastră aflată la început de drum. Ne-a oferit credibilitatea unei act artistic într-un cadru cu adevărat internațional și a construit în noi încrederea că ceea ce facem are capacitatea de a depăși cu mult nivelul local. Banii primiți ca premiu i-am investit în achiziționarea unei dubițe de turneu și în mai multe apariții, care altfel ar fi fost financiar imposibile. Am avut de asemenea ocazia să continuăm rapid cu o a doua prestație la festivalul Jazz in the Park, ceea ce ne-a consolidat și mai mult poziția în comunitatea jazzului românesc și a creat un teren confortabil pentru performanța noastră  la Mastering the Music Business (MMB) din București. Ceea ce, la rândul ei, a dus la obținerea unui parteneriat cu Eurosonic, deoarece bookerul său a fost unul dintre delegații la MMB. Și astfel, bulgărele de zăpadă crește…”

Pe lângă concerte, Parcul Central din Cluj-Napoca va arăta ca odinioară, când festivalul câștiga premiul de Best Small Festival in Europe: cu multe activități cu și despre muzică, un ”line-up gastronomic” atent selecționat și o zonă dedicată vinurilor. Copiii vor avea și ei parte de experiențe speciale, în cadrul unei zone dedicate lor.

Advertisement

Jazz in the Park Competition a revenit în forță în 2023

Jazz in the Park Competition a revenit în 2023 după câțiva ani de pauză, ca un eveniment matur. Din totalul de 212 aplicanți, trupa Klawo din Polonia a fost marea câștigătoare a celei de-a șasea ediții, iar acum vor cânta din nou la eveniment, ca invitați speciali.

Jazz in the Park Competition își propune să descopere trupe talentate de jazz din toată lumea și să le facă cunoscute. Evenimentul ajunge anul acesta la cea de-a VII-a ediție.

Organizatorii reiau inițiativa biletului neobligatoriu: Fondul Jazz in the Park

În cadrul concursului, publicul participant va putea susține inițiativele culturale ale organizatorilor, cumpărând biletul neobligatoriu și contribuind la Fondul Jazz in the Park.  Această campanie a debutat în 2015 și a fost activă până în 2020, timp în care s-au strâns și au fost donați  peste 100.000 euro în comunitate.

Advertisement

Alin Vaida: “Am pornit fondul în 2015, având pe atunci un festival gratuit, unde publicul nu avea nicio obligație față de noi. Am zis atunci, că cei care cred în noi și vor să ne susțină, pot cumpăra un bilet neobligatoriu, iar comunitatea noastră a primit foarte bine această idee. Acum, vrem să reluăm această inițiativă pentru că avem multe proiecte noi în care vrem să ne implicăm comunitatea, respectiv și pentru aceștia, biletul neobligatoriu reprezintă un exercițiu de spirit civic foarte bun.”

DESPRE JAZZ IN THE PARK

Jazz in the Park este organizat de Fapte, o organizație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Calendarul din 2024 include două mari festivaluri organizate în Cluj-Napoca, precum și o expoziție muzicală:

· Jazz in the Park Competition | Parcul Central “Simion Bărnuțiu” | 5-7 iulie

· Jazz in the Park Festival | Parcul Etnografic ”Romulus Vuia” | 30 august-1 septembrie

Advertisement

· Music Gallery | Muzeul de Artă din Cluj-Napoca | 4 – 26 octombrie

Continue Reading

Evenimente

CellEAST – Primul Concurs Internațional din România dedicat exclusiv Violoncelului. Premii în valoare de 11.000 euro

Published

on

Prima ediție a concursului oferă participanților 12 premii în valoare de 11.000 euro și 20 de premii speciale. 70 de tineri violonceliști din 18 țări, vor participa la concurs în perioada 7-11 mai 2024.

CellEAST International Competition este organizat de Asociația Culturală PlaCello și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), sponsorizat de Vestra Industry și în parteneriat cu numeroase instituții de prestigiu din România.

Concursul se va desfășura la Universitatea Națională de Muzică București (UNMB) și este deschis publicului, iar Finala și Gala vor avea loc în data de 11 mai 2024, ora 14:00, la Ateneul Român – Intrarea este liberă.

Juriul CellEAST International Competition este format din violonceliști renumiți din Austria, Bulgaria, Elveția, Germania, Japonia, Lituania, Polonia și România, dar și organizatori de proiecte culturale și educaționale: Denis Severin, Krzysztof Karpeta, Marin Cazacu, Attila Pasztor, Răzvan Suma, Yoko Hasegawa, Atanas Krastev, Ella Bokor, Ștefan Cazacu, Mircea Marian, Octavian Lup, Filip Papa și Sebastian Gheorghiu. În etapa finală a concursului, invitați speciali vor fi violonceliștii Wen-Sinn Yang și Marius Urba.

Premiile speciale CellEAST International Competition sunt oferite de: Filarmonica de Stat Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica Mihail Jora din Bacău, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Oradea, IConArts Transilvania, ICon Arts Transilvania MiniCellos, Filarmonica George Enescu, SoNoRo, Atheneum Violins SRL, Violoncellissimo, U.C.I.M.R., Thomastik-Infeld, Cellissimo Academy Bulgaria, ArtCelloFestival, Societatea Română de Radiodifuziune, CellEAST International Competition, CellEAST Festival & Masterclass, Centrul Cultural Apollonia și Colegiului Național de Arte Dinu Lipatti.

Advertisement

Mai multe detalii despre CellEAST International Competition puteți găsi pe www.celleast.com.

Continue Reading

Evenimente

Începe cea de-a III-a ediție Orchestra’s Conductor Competition

Published

on

Asociația Geros, în colaborare cu Filarmonica de Stat Oradea și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), anunță cea de-a III-a ediție Orchestra’s Conductor Competition. Acest nou format inovator și democratic, unic în competițiile de dirijat orchestre, are ca scop responsabilizarea membrilor orchestrei, permițându-le să aleagă dirijorii câștigători, punând accentul pe meritul artistic și respectul reciproc.

În fiecare an, proiectul se mută la o altă orchestră, oferindu-le câștigătorilor șansa de a dirija muzicieni diferiți și stabili, astfel, o chimie unică între dirijor și ansamblu.

Cea de-a III-a ediție a acestui concurs va avea loc la Oradea, în perioada 26 aprilie – 2 mai, și va reuni pe scena Teatrului de Stat dirijori din întreaga lume, manageri de instituții culturale și muzicieni talentați. Sub îndrumarea distinsă a maestrului Cristian Oroșanu, competiția își propune să descopere și să promoveze dirijori talentați din întreaga lume.

„Indiferent de obiectivitatea artistică a membrilor unui juriu extern, rareori se întâmplă ca rezultatele concursului să corespundă cu opinia majorității muzicienilor din orchestră. Cu toate acestea, nu juriul, ci orchestra este cea care va petrece o săptămână lucrând cu unul sau mai mulți dintre finaliști în timpul stagiunilor care urmează  competiției.’’ – Cristian Oroșanu, președintele Orchestra’s Conductor Competition

Advertisement

Faza 1

După ce peste 200 de candidați din întreaga lume s-au înscris online, 75 de dirijori au fost selecționați pentru faza finală de către o echipă formată din președintele concursului, un reprezentant al orchestrei gazdă și un dirijor recunoscut la nivel internațional, în cazul de față, Vittorio Parisi. Aceștia vor concura în perioada 26 – 28 aprilie la Oradea.

Faza 2 – Semifinala și Finala

Primii 18 candidați clasați vor trece în etapa semifinală, care se va desfășura în perioada 29 aprilie – 1 mai. Cei 3 candidați cu cele mai mari punctaje vor merge în finală, care constă într-o repetiție generală dimineața și un concert final în seara de joi, 2 mai, ambele deschise publicului. Pentru concert, vor fi trei blocuri de câte 2 lucrări, fiecare cu o piesă orchestrală și o piesă cu solist (violistul Răzvan Popovici). Cei 3 finaliști vor dirija lucrări stabilite prin tragere la sorți dintr-un repertoriu incluzând piese de Wolfgang Amadeus Mozart, Gustav Theodore Holst, Max Christian Friedrich Bruch sau Carl Maria von Weber, demonstrându-și măiestria într-un interval de timp limitat.

Selecționarea în prima rundă a etapei finale va fi realizată de 5 muzicieni ai orchestrei (formând un cvintet de coarde). Toți muzicienii Filarmonicii Oradea vor avea drept de vot atât în etapa semifinală, cât și în etapa finală, chiar dacă nu interpretează, cu condiția să asiste la toate repetițiile și spectacolele fiecărui concurent, ceea ce este o mărturie a ethosului democratic al competiției.

Advertisement

Premii

Premiul I constă în 2.500 de euro, două concerte ca invitat al Filarmonicii Oradea și posibile angajamente cu alte orchestre. Premiul al II-lea constă în 2.000 de euro, un concert ca invitat al Filarmonicii Oradea. Premiul al III-lea constă în 1.500 de euro și posibilitatea de a fi invitat de alți directori de orchestră care vor participa la etapa finală a concursului.

La evenimentul din acest an vor participa personalități de seamă, printre care Jonas Grunau de la Grunau & Paulus Music Management (Germania) și Duygu Esekar de la LocksBridge Artist Management (Turcia). Vor participa, de asemenea, directori de la diverse orchestre internaționale, în căutare de noi talente dirijorale. Manageri ai unor orchestre respectate și-au exprimat interesul de a veni la etapa finală a concursului, precum Silvia Sbarciu, directorul Orchestrei Filarmonicii din Cluj, Akgün çavuș, directorul Orchestrei Filarmonicii din Olten (Turcia), Gyorgy Lendvai, directorul Orchestrei Simfonice MAV din Budapesta (Ungaria), Vlad Mateescu, director al Filarmonicii Ploiești, Szep Gyula, director al Operei Maghiare din Cluj, Georgios Balatsinos, dirijor șef al Sorbisches National-Ensemble (Germania), Christo Pavlov, director al Orchestrei Simfonice din Vratsa (Bulgaria) și Florin Estefan, director al Operei Naționale Române din Cluj.

Reprezentanți ai agențiilor internaționale de impresariere artiști și jurnaliști sunt invitați să participe la acest eveniment. Etapa finală va fi deschisă publicului, oferind o ocazie unică de a fi martorul viitorului dirijatului de orchestră.

Edițiile anterioare

Advertisement

Cea de-a doua ediție a Orchestra’s Conductor Competition a avut loc în 2023 la Filarmonica Ploiești, iar prima în 2022 la Filarmonica Brașov.

Continue Reading