Connect with us

Evenimente

30 de ani de Francofonie științifică, la București

Published

on

Proiecte de cercetare, mobilități, burse de studiu școli de vară, concursuri și 144 de instituții de învățământ superior în 23 de țări din regiunea Europa Centrală și Orientală.

Agenția Universitară a Francofoniei (AUF) pentru Europa Centrală și Orientală sărbătorește anul acesta 30 de ani de la inaugurarea biroului său de la București.

Pentru a marca acest evenimentla finalul săptămânii trecute (27-28 iunie), au fost organizate în Sala Aula Magna a Academiei de Studii Economice(ASE), Conferința Regională a Rectorilor AUF-ECO (C2R-ECO), precum și Atelierul dedicat Francofoniei științifice în Europa Centrală și Orientală. Evenimentul a reunit aproape 100 de reprezentanți din peste 50 de instituții de învățământ superior și cercetare membre ale AUF din 15 țări francofone din regiune.

Celebrarea a 30 de ani de la deschiderea biroului de la București reprezintă un interval generos de timp, care a condus la consolidarea comunicării academice, interculturale și inter-instituționale dintre România și țările francofone, dar și dintre țările central și est-europene și instituții academice de renume din Franța și alte țări francofone.

Advertisement

În decursul a trei decenii, Agenția Universitară a Francofoniei a acordat numeroase burse și mobilități pentru cei mai talentați francofoni din regiune, facilitând totodată accesul la resursele academice din țările francofone occidentale pentru numeroși tineri din Europa Centrală și Orientală. 

În cadrul evenimentului  au susținut alocuțiuni domnul  Marius PROFIROIU, Prorector al ASEdomnul Sorin Cîmpeanu, președinte al AUF, domnul Dan Cașcaval, rector al Universității tehnice „Gh. Asachi” din Iași și președinte al Conferinței Rectorilor din Europa Centrală și Orientală, domnul Slim Khalbous, rector al AUF.

Conferința a reprezentat o bună ocazie pentru a menționa subiecte precum bilanțul organizației, rezultatele, provocările, precum și noile direcții și proiecte propuse în cadrul rețelei. De asemenea, a fost prezentat Programul internațional de Mobilitate și Inserție Profesională Francofonă-PIMEFdedicat studenților din spațiul francofon, care va fi lansat în cadrul Summitului Francofoniei care va avea loc la Paris, în noiembrie 2024.

Au fost organizate trei comisii tematice în cadrul cărora participanții au fost invitați să abordeze teme precum:  internaționalizarea universităților din regiunea Europa Centrală și Orientală, dezvoltarea inteligenței artificiale și a securității cibernetice precum și cercetarea și dezvoltarea în spațiul francofon. Acestea  comisii s-au aflat sub coordonarea unor rectori ai universităților din Armenia, Albania și Republica Moldova, precum și de membrii ai instanțelor AUF.

Un moment special în cadrul conferinței a fost dedicat reprezentanților Ucrainei, care au subliniat importanța continuării activităților francofone, precum și a sprijinului semnificativ acordat de al AUF prin intermediul proiectelor digitale, și programelor de mobilități, în vreme de criză.

Advertisement

„Aniversarea a 30 de ani de prezență a AUF în Europa Centrală și Orientală marchează prilejul unei evaluări pozitive a acțiunilor desfășurate în favoarea Francofoniei în regiune. În ultimii ani, a existat o puternică adeziune la ceea ce înseamnă Francofonia științifică. In prezent, în universitățile din rețeaua noastră există 120 de filiere francofone cu o ofertă de 38 de domenii științifice”, a declarat Mohamed Ketata, director regional al AUF – ECO.

Dacă la inaugurarea sa, în 1994, biroul cuprindea 7 universități  din 3 țări, astăzi 144 de instituții de învățământ superior și cercetare din  23 de țări din regiune fac parte din rețeaua AUF. Activitatea biroului  AUF ECO până în prezent reprezintă 5.500 de mobilități efectuate, 1.200 de studenți beneficiari ai burselor, precum și aproape 300 de proiecte de activități științifice finanțate în diferite domenii precum: fizică, astronomie, arheologie, sănătate, științe socio-umane și arhitectură.

Despre Agenția Universitară a Francofoniei

Agenția Universitară a Francofoniei (AUF) este prima rețea universitară din lume care reunește mai mult de 1000 de universități și centre de cercetare din 120 de țări de pe 5 continente. Este operator al Francofoniei pentru învățământul superior și cercetare.

Încă din 1961, AUF pune în practică acțiuni în beneficiul instituțiilor de învățământ superior. Oferă studii despre sau în limba franceză: programe de burse, proiecte de cooperare, cercetare și guvernanță, susținerea manifestărilor științifice, sprijin pentru profesionalizarea învățământului, intervenții în vederea reconstrucției sistemelor de învățământ în țările unde acest lucru este necesar.

Advertisement

 Despre Biroul Europa Centrală și Orientală al Agenției Universitare a Francofoniei 

Biroul a fost inaugurat în 1994, în urma semnării acordului dintre AUF și Guvernul României, în iunie 1994. La inaugurarea sa, biroul  a avut 7 universități membre, răspândite în trei țări (România, Bulgaria și Republica Moldova).

Anul acesta, la momentul aniversării a 30 de ani, Direcția Regională AUF pentru Europa Centrală și Orientala situată la București conduce o rețea de 144 de unități universitare în 23 de țări din regiune: Albania, Armenia, Azerbaidjan, Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Croația, Georgia, Ungaria, Kazahstan, Kârgâzstan, Kosovo, Letonia, Lituania, Macedonia de Nord, Muntenegru, Republica Moldova, Polonia, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Ucraina.

Acțiunea AUF în Europa Centrală și Orientală este coordonată de Direcția Regională AUF în Europa Centrală și de Est, bazată în același timp pe 6 birouri in 6 țări din regiune și anume: Moldova, Bulgaria, Armenia, Albania, Georgia, România.

Advertisement

Evenimente

Ziua Națională sărbătorită inedit: Concert al Fanfarei Chindia Brass, chiar într-o benzinărie din România

Published

on

Foto. Facebook @ Dragoș Popa

Ziua Națională a României a fost sărbătorită într-un mod inedit în județul Prahova, unde fanfara Chindia Brass din Târgoviște a susținut un concert live într-o benzinărie. Evenimentul a fost organizat de compania ETU Oil&Gas, surprinzând plăcut clienții și trecătorii care s-au bucurat de muzica festivă chiar în timp ce alimentau mașinile.

Momentul a fost apreciat și de artistul Dragoș Popa, care a publicat pe pagina sa oficială un mesaj de felicitare: „Concert live într-o benzinărie este ceva despre care nu auzi foarte des, dar iată că se întâmplă, astăzi, cu ocazia Zilei Naționale a României. Felicitări, ETU Oil&Gas! Bravo, Fanfara ‘Chindia Brass’ Târgoviște! La mulți ani!”

Inițiativa a fost primită cu entuziasm, oferind o atmosferă de sărbătoare și un exemplu original de celebrare a spiritului românesc.

Advertisement

Continue Reading

Evenimente

Bătălie pentru scenă la Festivalul Lira! Sold-out cu două săptămâni înainte de termen, pentru al patrulea an consecutiv

Published

on

Festivalul Național Lira, evenimentul dedicat tinerelor talente muzicale, își deschide porțile în perioada 21-23 noiembrie 2024, la ATP Tech Center. Ediția cu numărul XII a confirmat încă o dată poziția de referință a festivalului în peisajul cultural românesc. Devenit deja o tradiție pentru județul Maramureș, festivalul aduce împreună sute de tineri artiști din toate colțurile țării, oferindu-le o platformă pentru a-și exprima creativitatea.

Și în acest an, organizatorii au fost nevoiți să închidă înscrierile cu două săptămâni înainte de termen, datorită numărului impresionant de solicitări, pentru al patrulea an consecutiv. Peste 350 de tineri pasionați de muzică s-au înscris în concurs, dovedind încă o dată că scena Festivalului Lira este una dintre cele mai căutate de soliștii vocali din România.

Un juriu de excepție, format din nume sonore ale scenei muzicale românești, precum Ozana Barabancea, Nicola, Ioan Man, Florian Mătăsaru și „The Show Man” Banto Dos Santos (Brazilia), va avea misiunea de a evalua prestațiile concurenților și de a desemna câștigătorii.

„Suntem extrem de încântați de succesul continuu al Festivalului Lira. Faptul că, an de an, numărul participanților crește este o dovadă clară a faptului că am reușit să creăm un eveniment care să inspire și care să îi ajute pe tinerii talentați să își formeze experiența scenică. Ne bucurăm să putem oferi o platformă unde aceștia să își pună în valoare talentul și să își facă auzită vocea”, a declarat Dragoș Popa, Directorul General al Festivalului Lira.

Advertisement

Festivalul Național Lira este mai mult decât un concurs. Este o sărbătoare a muzicii, o oportunitate pentru tineri de a se întâlni, de a împărtăși pasiunea pentru muzică și de a crea legături durabile. Scopul proiectului este de a promova arta vocală și de a susține tinerii interpreți în dezvoltarea lor artistică.

Evenimentul a fost inițiat în anul 2013 și este organizat sub egida Centrului Cultural Artist pentru Artă, împreună cu Ring Arte Media și ATP Group, în calitate de partener principal.

Parteneri: ATP Tech Center, Hotel Magus și Dino Parc Râșnov. Parteneri media: Radio KissFM, Gazeta de Maramureș Graiul Maramureșului, actualMM.ro, directMM.ro, infoMM.ro și eMM.ro.

Advertisement
Continue Reading

Evenimente

Prima expoziție dedicată lui Monet din România, exclusiv la MINA Cluj

Published

on

“Monet: The Immersive Show”, primul spectacol de artă imersivă dedicat marelui artist Claude Monet organizat vreodată în România, va fi lansat în exclusivitate la Cluj-Napoca de MINA – Museum of Immersive New Art. Acest eveniment va marca inaugurarea oficială a MINA Cluj, cel mai mare spațiu dedicat artei digitale și experiențelor imersive din Europa, pe 1 noiembrie. Prezentat de Banca Transilvania, spectacolul va oferi publicului o oportunitate unică de a explora operele celebrului pictor impresionist prin intermediul tehnologiei, într-o manieră captivantă.

Show-ul oferă o incursiune senzorială în capodoperele lui Claude Monet, în care peste 160 de lucrări ale renumitului pictor impresionist sunt aduse la viață într-un mediu imersiv, oferind publicului o experiență artistică inovatoare și deosebită. Vizitatorii vor fi înconjurați de proiecții supradimensionate, care desfășoară lucrările lui Monet pe toți pereții spațiului, dezvăluind detalii fascinante ale fiecărei tușe și culori. Pe parcursul spectacolului, tranzițiile fluide din picturile sale în medii 3D recreează peisajele reale care l-au inspirat pe Monet, oferind o perspectivă nouă și profundă asupra modului în care artistul a văzut lumea.

„Suntem încântați să aducem această experiență imersivă la Cluj-Napoca. Lucrările lui Monet sunt recunoscute la nivel mondial pentru frumusețea și impactul lor în revoluționarea artei moderne. Prin tehnologie, am reușit să aducem la viață esența impresionismului și să oferim publicului nostru o nouă perspectivă asupra geniului său artistic”, au declarat co-fondatorii MINA.

Produs de echipa MINA Studios, spectacolul impresionează prin redarea fidelă și vibrantă a operelor lui Monet, împărțite în 11 capitole tematice care urmăresc evoluția artistică și viața pictorului. Printre temele abordate se numără: „Societatea Anonimă a Pictorilor, Sculptorilor și Gravorilor”, „Impresie, Răsărit de soare”, „Influențele Japoneze”, „En Plein Air”, „Serialism”,

Advertisement

„Războiul Franco-Prusac”, „Cataracta”, „Spectrul ultraviolet”, „Bateau-atelier”, „Grădina din Giverny”, „Camille Monet (née Doncieux)” și, desigur, celebrele „Nymphéas” (Nuferii).

„Monet: The Immersive Show” oferă o ocazie inedită de a pătrunde în lumea celebrului pictor francez, combinând arta cu tehnologia de ultimă oră. Proiecțiile deosebite și coloana sonoră atent aleasă creează o atmosferă imersivă, invitând publicul să experimenteze universul creativ al lui Monet într-un mod interactiv și emoționant.

Claude Monet – Geniul artistic care a transformat modul în care vedem lumea

Claude Monet este considerat unul dintre fondatorii mișcării impresioniste, cunoscut pentru tehnica sa unică de redare a luminii și peisajelor naturale. Printre cele mai faimoase opere ale sale se numără seria „Nuferii” și „Impresie, Răsărit de soare”, lucrări care au redefinit arta modernă. Arta sa se concentrează pe impresii vizuale, tehnica sa inovatoare punând bazele impresionismului și influențând generații întregi de artiști.

Bilete și program

„Monet: The Immersive Show” va putea fi vizitat din 1 noiembrie, până în 1 mai 2025. Biletele sunt disponibile online pe site-ul www.minamuseum.com/minacluj/ și la locație, pe strada Oraștiei 10. Publicul din Cluj-Napoca și din regiune va avea ocazia de a explora lucrările lui Monet într-o manieră inovatoare, prin intermediul tehnologiei care oferă o nouă dimensiune artei clasice.

Advertisement

Prețurile biletelor sunt: 50 lei – bilet adult și 40 lei – bilet copil și oferă acces în spațiul imersiv, în care vor putea fi urmărite trei spectacole diferite. Copiii sub 3 ani au acces gratuit. Elevii, studenții și pensionarii beneficiază de reducere de 20% pentru biletele achiziționate la fața locului, în baza unui act doveditor. Pentru grupuri școlare formate din minimum 20 de copii, prețul biletelor va fi de 30 de lei, iar pentru programare este necesară transmiterea unei solicitări prin e-mail, la adresa: kids@minamuseum.com.

Cei interesați sunt încurajați să își rezerve locul din timp.

MINA Cluj, program de vizitare:

  • Miercuri – Vineri: 12:00 – 21:00;
  • Sâmbătă – Duminică: 10:00 – 21:00;
  • Luni și Marți: închis.

MINA Cluj – cel mai mare centru de artă imersivă din Europa

MINA Cluj, noul spațiu imersiv din Cluj-Napoca, situat pe strada Orăștie nr. 10 este pregătit să devină un important pol cultural în Europa, oferind nu doar spectacole imersive, ci și instalații new media art și un spațiu educativ pentru copii, MINA Kids, destinat stimulării creativității prin tehnologie.

Despre MINA – Museum of Immersive New Art

MINA, Museum of Immersive New Art, este un concept inovator care combină arta și tehnologia pentru a crea experiențe captivante și interactive. Cu locații în București și Cluj-Napoca, MINA aduce publicului spectacole imersive și educative pentru toate vârstele, explorând frontierele artei și tehnologiei. În 2024, MINA Cluj devine cel mai mare centru de artă digitală din Europa, continuând să promoveze inovația și să ofere publicului experiențe senzoriale unice.

Parteneri principali: Banca Transilvania, Kaufland Romania;

Advertisement

Parteneri secundari: Epson, Schweppes;

Spațiu realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca și al Consiliului Local Cluj-Napoca.

Mai multe detalii despre „Monet: The Immersive Show”, alături de bilete, pe minacluj.

Advertisement
Continue Reading