Connect with us

Evenimente

Conferința SuperTeach, cu peste 150 de profesori prezenți în sală

Published

on

  • Conferința SuperTeach Brașov este primul eveniment offline al asociației din această toamnă, după începerea pandemiei
  • Profesorii brașoveni au fost invitați în comunitatea SuperTeach să participe la creșterea calității  educației din România prin transformarea mentalității în școli. Ei se pot înscrie la programul de formare ”Mentalitate Deschisă în Educație” oferit de SuperTeach, acreditat de MEN
  • Flavia-Ramona Boghiu, viceprimar al municipiului Brașov:  ”Noi, la Primărie, ducem responsabilitatea unui oraș, voi duceți responsabilitatea unei generații
  • Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach: ”Feriți-vă de incultura organizațională. Haideți să facem împreună primii pași într-un mod de gândire care va schimba totul în educație și în societate!”
  • Ema Sinov, profesor: ”Majoritatea școlilor noastre funcționează în secolul 19, având valori predominant academice”
  • Anca Tîrcă, expert în educație: ”Avem nevoie de alte abordări în școli, de directori care sunt acolo pentru a-și sprijini profesorii, nu de un management autoritar”

Prima conferință SuperTeach din acest an școlar a avut loc sâmbătă, 11 septembrie, la Brașov și a reunit peste 300 de participanți offline și online, din care peste 150 în sală. Tema conferinței – cultura organizațională în școli – a pornit de la realitatea că funcționarea instituțiilor este conturată de felul în care gândesc, acționează și interacționează oamenii din interiorul acestora și este important ca fiecare dascăl să se gândească cum poate să contribuie la conturarea unei culturi organizaționale în școala sa. La evenimentul organizat de liderul SuperTeach Brașov, Carmina Vakulovski, au participat profesori din Brașov și împrejurimi, dar și din Constanța, Reșița, Iași, Timișoara, Vatra Moldoviței, Odorheiul Secuiest sau Chișinău, profesori dornici să contribuie la transformarea educației din România.

Școlile SuperTeach – două instituții ce vor fi transformate complet anul acesta

”Noi, la SuperTeach,  credem că cea mai importantă meserie din lume este ce a profesorilor. De aceea am lansat conceptul Teachers First, care vorbește despre importanța dascălilor în societate. Voi, profesorii, vă aflați la baza societății, la baza evoluției fiecărui caracter, iar sarcina voastră este cu atât mai importantă și mai provocatoare cu cât noi, în acest moment, nu cunoaștem 85% din meseriile viitorului”, a explicat Felix Tătaru, președintele asociației SuperTeach.

Co-fondatorul asociației a anunțat în premieră la Brașov cele două școli SuperTeach (Școala nr. 13 din Galați și Școala nr. 28 din Constanța), instituții ce vor intra din această toamnă într-un proces profund de transformare. ”Toți oamenii din cele două școli, de la portar și până la director, vor trece printr-un proces ce are la bază programul nostru de mentalitate deschisă în educație. Este un proces complex și ne dorim ca cele două instituții să devină repere pentru tot ceea ce se va întâmpla în sistemul de educație din România”.

”Voi, profesorii, aveți cea mai importantă meserie a societății”

Flavia-Ramona Boghiu, viceprimar al municipiului Brașov, a vorbit despre cultura organizațională din Primăria Brașov, apreciind că, ”ne-am dat seama când am venit la Primărie că, pe lângă un set de reguli foarte clare și precise, este nevoie de un set de valori după care să ne ghidăm în instituție și astfel  să îi inspirăm și pe ceilalți să le respecte. ”Voi, profesorii, aveți cea mai importantă meserie a societății și este important ce valori le insuflați copiilor, voi formați caractere. Noi, la Primărie, ducem responsabilitatea unui oraș, voi duceți responsabilitatea unei generații”, a precizat viceprimarul, adăugând că ”faptul că sunteți azi aici arată cât de mult vă pasă de copii și de meseria voastră. De aceea, am încredere că viitorul nu arată deloc rău”.

Advertisement

La rândul său, Ovidiu Tripșa, Inspector Școlar ISJ Brașov, a sfătuit profesorii prezenți la Conferința SuperTeach Brașov ”să nu fiți fișa postului, ci să rămâneți voi înșivă”, menționând că, deși multe dintre profesiile actuale nu vor mai exista în viitor, ”profesia de dascăl nu va dispărea, cu siguranță”. 

Școala românească are o cultură bazată pe frică

Radu Jugănaru, profesor de matematică și team leader al echipei de asistență tehnică pentru proiectul ROSE, a vorbit despre cultura organizațională din școlile românești, bazată pe un model al fricii. ”Este o stare de frică permanentă care se perpetuează de la elev, la student, la angajat, de la profesor, la director, la inspector și tot mai sus. Pentru că există bullying pe toate paleierele, între elevi, între elevi și profesori, în cancelarie”.

A ajuta pe cineva aflat în dificultate este momentul în care începe civilizația. Pare simplu, nu? Să mă gândesc cine se află în dificultate lângă mine. Un coleg, un copil, poate chiar un director care nu știe să facă management, poate chiar un profesor care țipă la copii pentru că îi este frică, a completat el.

La rândul său, Ema Sinov, profesor de Științe ale Educației, director al Casei Corpului Didactic timp de 10 ani, a vorbit despre valorile predominante ale școlilor din România, menționând că ”majoritatea școlilor noastre funcționează în secolul 19, având valori predominant academice – responsabilitatea față de teme, disciplina, învățarea. E normal oare?”. În antiteză, Ema Sinov a vorbit despre valori precum sensibilitatea, implicarea, responsabilitatea socială și față de comunitate, caresunt ”mai departe de noi”.

Advertisement

Merima Petrovici, directorul Unității de Implementare a Proiectelor Finanțate din Fonduri Structurale, în cadrul Ministerului Educației, și conferențiar universitar doctor la Facultatea de Științe ale Comunicării din cadrul Universității Ecologice din București, a subliniat importanța comunicării, menționând că: ”Este imposibil să nu comunici. Vorbire sau tăcere, totul are valoare de mesaj. Așadar, dragi dascăli, pentru că omul comunică prin toți porii lui, vă rog să încercăm să observăm comportamentul elevilor chiar dacă nu vorbesc. Ei comunică și prin tăcere, care tăcere poate fi de foarte multe feluri și ne va ajuta să aflăm multe despre copii”.

Schimbările dese ale directorilor de școală, un mare rău pentru educație


Cornelia Iliescu, Inspector şcolar – Management, dezvoltare și evaluare instituţională, a vorbit despre nevoia de continuitate în funcția de director școlar, acolo unde lucrurile funcționează bine. ”Conducerea unei instituții școlare care funcționează bine trebuie susținută să rămână în funcție. Patru ani este o perioadă insuficientă de timp pentru a implementa o strategie”. De aceea Cornelia Iliescu susține că ”12 ani reprezintă o perioadă bună pentru a reuși să împlementezi un plan dacă ai o echipă pe care te poți baza, nu una formată din YES men”. Inspectorul a subliniat că foarte rar sunt schimbați directorii de școală în județul Brașov, dar atunci când nu există performanță, ei sunt înlocuiți din funcție.

Anca Tîrcă – expert în educație, facilitator de învățare și autor al blogului ”despre educație – reforma la firul ierbii” – a accentuat faptul că o cultură organizațională pozitivă, participativă și de colaborare este în special creată de liderul organizației școlare. ”Se spune că oamenii nu părăsesc companiile sau instituțiile, ci părăsesc alți oameni și valorile lor”, spune Anca Tîrcă, adăugând că ”avem nevoie de alte abordări în școli, avem nevoie de directori care sunt acolo pentru a-și sprijini profesorii, a-i vedea cum cresc, nu de directori obsedați de control, nu de un management autoritar”.

Relația școală-copii trebuie simplificată

Advertisement

Tot aud că avem o criză a manualelor, o criză de bani, de materiale, de diverse, dar, de fapt, criza noastră cea mai mare este cea a caracterelor care să creeze caractere. Vreau doar să vă spun că deficitul de profesori a crescut față de anul trecut cu 12%”, a punctat Parintele Constantin Necula. Co-fondatorul SuperTeach a avut și un sfat pentru profesorii prezenți: ”Haideți să vedem copiii exact așa cum sunt – șansele României de a fi altfel în cel puțin câteva domenii. Nu există copii buni sau copii răi, ci oameni care pun în evidență valoarea si oameni care își pun în valoare forța de a da meditații și a înspăimânta. Va rog să militați pentru simplificarea relațiilor copiilor cu școala, astfel încât copiii să vadă că școala nu este pușcarie, că nu trebuie să dovedească nimic”.

Nu au lipsit de la Conferința SuperTeach Brașov nici copiii, beneficiarii educației din România. Ei și-au exprimat dorințele și asteptările de la acest an școlar și de la profesori. ”Ar fi frumos ca toți profesorii să facă precum dirigintele meu de la școală, și anume să îi implice pe toți copiii în discuții, nu doar să încurajeze 3 copii să vorbească. Domnul diriginte ne-a învățat să ne respectăm între noi indiferent de cum arătăm sau cum ne îmbrăcăm”, a spus Tea, elevă în clasa a-VIII-a.

Olimpia Meșa, designer de învățare și autoarea cărtii “Cum Învață Oamenii”, a prezentat multiple metode prin care copiii pot fi ajutați să dezvolte anumite competențe necesare pentru viitor. ”Cum ar fi ca, de exemplu, la matematică să nu facem matematică așa cum o știm, ci să facem un exercițiu amplu, să discutăm ce ar face copiii dacă le dăm 1 milion de euro, pe care ar avea voie să îl cheltuiească doar pentru școală. Oare ce ar face ei diferit?”. Olimpia Meșa a punctat distanța la care se află în acest moment școlile publice, prin valorile pe care le promovează (control, ierarhie) de valorile pe care se va baza umanitatea în viitor (self-management, colaborare, responsabilitatea față de un scop comun, distribuția autorității deciziei în organizație)

Profesorii, invitați în programe de formare oferite gratuit

Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, a invitat profesorii prezenți să se înscrie la viitoarele programe de formare ”Mentalitate Deschisă în Educație”, oferite gratuit de SuperTeach, anunțând că, începând din acest an, programul este acreditat MEN și are 20 de credite profesionale transferabile.

Advertisement

###

Despre Asociația SuperTeach

SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar.  Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizatprin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.

Asociația SuperTeach acționează pe 3 direcții:

Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 23 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 120 de webinarii și 17 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.

Advertisement

Traininguri: 720 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație” (4 zile), realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale.

Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.

Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.

Mai multe detalii despre SuperTeach pot fi regăsite pe site-ul oficial și pe pagina de Facebook a asociației. Profesorii pot găsi resurse utile și pe grupul de Facebook SuperTeach.

Advertisement

Evenimente

Cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est revine la Cluj cu tinere talente

Published

on

Parcul Central din Cluj-Napoca va prinde din nou viață, la cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est ca premii și număr de participanți: Jazz in the Park Competition! 13 tinere trupe din 10 țări sunt finalistele celei de-a VII-a ediții a concursului internațional care va avea loc în 5-7 iulie 2024. Ca de obicei, intrarea la eveniment va fi gratuită. Anul acesta, în cadrul competiției, s-a înregistrat un număr record de înscrieri: 246 de trupe din 39 de țări. Cele 13 trupe finaliste vor avea ocazia de a performa live în fața publicului și de a se bucura de atmosfera vibrantă a unui festivalul.

Finaliștii Jazz in the Park Competition 2024 (în ordine alfabetică):

  1. Abel Marton Nagy’s Cosmos Band (Austria) – Un colectiv vienez care își canalizează energia într-un jazz-fusion modern; comparați cu Blood Sweat & Tears și Frank Zappa.
  2. Anna Hauss (Germania) – Cu un stil acustic indie soul, Anna Hauss din Berlin cucerește cu muzica ei orice meloman pasionat de piese cu mesaje profunde.
  3. Chief’s Condition (Olanda) – Un colectiv din Amsterdam care caută inspirație în hip-hop, drum & bass, afrobeat și muzică electronică.
  4. daoud (Franța) – Considerat ”copilul problemă al jazzului francez”, daoud vine cu o nouă energie și forță pe scena jazzului. Inspirați din hip-hop, house italian și jazz modern, membrii trupei au reușit să creeze o muzică plină de groove.
  5. David Luca Quartet  (România) – Cu un echilibru între experiența internațională și talentul local și cu o combinație de abilități instrumentale și creativitate, Quartetul David Luca promite să ofere o interpretare captivantă a jazzului contemporan.
  6. Jazz Family Trio “ShekBand” (Ucraina) – Un trio de jazz format din adolescenți din Kiev care combină jazzul contemporan cu influențe folclorice ucrainene.
  7. kitti (Scoția) – Recunoscută pentru muzica ei autentică, kitti, a câștigat deja două premii importante: “Best Female Breakthrough” la Scottish Music Awards și “Best Jazz Vocalist” la Scottish Jazz Award.
  8. Lyder Røed Quintet  (Norvegia) – O muzică onestă, inspirată mult din jazzul anilor ’60, amestecat cu influențe moderne precum Roy Hargrove.
  9. MAGRO (Germania) – Producătorul și bateristul MAGRO creează o fuziune neobișnuită între jazzul acustic și Hip-Hop/RnB.
  10. Nonconformist Anthology (România) – Un grup de muzicieni pasionați din Timișoara care așteaptă cu nerăbdare să își arate talentul pe scena jazzului contemporan.
  11. Răzvan Cipcă Trio (România) – Trio-ul din București aduce un suflu nou în jazzul românesc cu influențe de rock, blues și muzică experimentală.
  12. Subconscious Trio  (Italia) – Formată din muzicieni din Italia, Bulgaria și Taiwan, trupa Subconscious Trio combină abilitățile tehnice avansate ale membrilor în interpretări de jazz modern.
  13. Zouratie Kone Trio  (Belgia) – trupa centrată pe personalitatea lui Zouratié Koné, liderul grupului, maestru percuționist, cântăreț-compozitor și fabricant de instrumente muzicale. Zouratié și ansamblul său oferă o fuziune unică dintre groove-ul african și armonia jazzului.

Denisa Dan: “Jazz in the Park Competition crește de la an la an. Vedem asta nu doar din perspectiva numărului de trupe înscrise în competiție, cât și din calitatea lor muzicală. Suntem foarte plăcut impresionați de artiștii din lineup-ul competiție și suntem siguri că publicul o să aibă același sentiment. Ne-am dorit să avem un festival dedicat trupelor tinere de jazz și exact asta am reușit să facem. Comunitatea noastră are oportunitatea să descopere artiști noi, iar trupele experimentează, unele pentru prima dată, cum este să cânți live pe scena unui festival outdoor în fața a mii de oameni. Combinația este una cum nu se poate mai benefică pentru ambele părți și noi de-abia așteptăm să vedem rezultatul. ”

Cei 13 finaliști vor cânta în fața a mii de oameni și se vor bucura de o atmosferă de festival. Valoarea totală a premiilor pentru câștigători depășește 35.000 de euro. Jurizarea va fi realizată de către un juriu diferit față de cel din etapa de preselecție, urmând să fie anunțat în curând. Aceștia vor ține cont de calitatea interpretării, coeziunea grupului, originalitatea, respectarea specificațiilor organizatorice, dar și prezența scenică.

PREMIILE Jazz in the Park Competition 2024:

– Premiul 1: 5.000 euro și invitația de a susține un concert în cadrul festivalului Jazz in the Park în perioada 30 august -1 septembrie 2024

Advertisement

– Premiul 2: 3.000 euro;

– Premiul 3: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai bună formație românească din competiție: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai valoroasă compoziție: 500 euro;

– Trei (3) mențiuni pentru cei mai buni muzicieni: 500 euro;

Advertisement

– Premiul publicului: echipamente muzicale oferite de  partenerii competiției.

Jazz in the Park Competition, scena unde tinerele talentele iau avânt.

Fiecare seară a Jazz in the Park Competition se va încheia cu concerte ale unor invitați speciali, oferind publicului o varietate de experiențe muzical, precum: legenda muzicii cubaneze, Roberto Fonseca, care își prezintă noul său album, Elena Mîndru, 7th SENSE, Răzvan Florescu Quartet. Printre aceștia se numără și trupa Klawo, marea câștigătoare a ediției din 2023, care revine pe scenă pentru a împărtăși din nou energia și pasiunea lor pentru jazz.

Artur Szalsza, Klawo: ”Cu siguranță, câștigarea concursului Jazz in the Park ne-a ajutat, deoarece suntem o trupă tânără și a fost prima dată când am fost recunoscuți și apreciați în străinătate, marcând un punct de cotitură în cariera noastră aflată la început de drum. Ne-a oferit credibilitatea unei act artistic într-un cadru cu adevărat internațional și a construit în noi încrederea că ceea ce facem are capacitatea de a depăși cu mult nivelul local. Banii primiți ca premiu i-am investit în achiziționarea unei dubițe de turneu și în mai multe apariții, care altfel ar fi fost financiar imposibile. Am avut de asemenea ocazia să continuăm rapid cu o a doua prestație la festivalul Jazz in the Park, ceea ce ne-a consolidat și mai mult poziția în comunitatea jazzului românesc și a creat un teren confortabil pentru performanța noastră  la Mastering the Music Business (MMB) din București. Ceea ce, la rândul ei, a dus la obținerea unui parteneriat cu Eurosonic, deoarece bookerul său a fost unul dintre delegații la MMB. Și astfel, bulgărele de zăpadă crește…”

Pe lângă concerte, Parcul Central din Cluj-Napoca va arăta ca odinioară, când festivalul câștiga premiul de Best Small Festival in Europe: cu multe activități cu și despre muzică, un ”line-up gastronomic” atent selecționat și o zonă dedicată vinurilor. Copiii vor avea și ei parte de experiențe speciale, în cadrul unei zone dedicate lor.

Advertisement

Jazz in the Park Competition a revenit în forță în 2023

Jazz in the Park Competition a revenit în 2023 după câțiva ani de pauză, ca un eveniment matur. Din totalul de 212 aplicanți, trupa Klawo din Polonia a fost marea câștigătoare a celei de-a șasea ediții, iar acum vor cânta din nou la eveniment, ca invitați speciali.

Jazz in the Park Competition își propune să descopere trupe talentate de jazz din toată lumea și să le facă cunoscute. Evenimentul ajunge anul acesta la cea de-a VII-a ediție.

Organizatorii reiau inițiativa biletului neobligatoriu: Fondul Jazz in the Park

În cadrul concursului, publicul participant va putea susține inițiativele culturale ale organizatorilor, cumpărând biletul neobligatoriu și contribuind la Fondul Jazz in the Park.  Această campanie a debutat în 2015 și a fost activă până în 2020, timp în care s-au strâns și au fost donați  peste 100.000 euro în comunitate.

Advertisement

Alin Vaida: “Am pornit fondul în 2015, având pe atunci un festival gratuit, unde publicul nu avea nicio obligație față de noi. Am zis atunci, că cei care cred în noi și vor să ne susțină, pot cumpăra un bilet neobligatoriu, iar comunitatea noastră a primit foarte bine această idee. Acum, vrem să reluăm această inițiativă pentru că avem multe proiecte noi în care vrem să ne implicăm comunitatea, respectiv și pentru aceștia, biletul neobligatoriu reprezintă un exercițiu de spirit civic foarte bun.”

DESPRE JAZZ IN THE PARK

Jazz in the Park este organizat de Fapte, o organizație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Calendarul din 2024 include două mari festivaluri organizate în Cluj-Napoca, precum și o expoziție muzicală:

· Jazz in the Park Competition | Parcul Central “Simion Bărnuțiu” | 5-7 iulie

· Jazz in the Park Festival | Parcul Etnografic ”Romulus Vuia” | 30 august-1 septembrie

Advertisement

· Music Gallery | Muzeul de Artă din Cluj-Napoca | 4 – 26 octombrie

Continue Reading

Evenimente

CellEAST – Primul Concurs Internațional din România dedicat exclusiv Violoncelului. Premii în valoare de 11.000 euro

Published

on

Prima ediție a concursului oferă participanților 12 premii în valoare de 11.000 euro și 20 de premii speciale. 70 de tineri violonceliști din 18 țări, vor participa la concurs în perioada 7-11 mai 2024.

CellEAST International Competition este organizat de Asociația Culturală PlaCello și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), sponsorizat de Vestra Industry și în parteneriat cu numeroase instituții de prestigiu din România.

Concursul se va desfășura la Universitatea Națională de Muzică București (UNMB) și este deschis publicului, iar Finala și Gala vor avea loc în data de 11 mai 2024, ora 14:00, la Ateneul Român – Intrarea este liberă.

Juriul CellEAST International Competition este format din violonceliști renumiți din Austria, Bulgaria, Elveția, Germania, Japonia, Lituania, Polonia și România, dar și organizatori de proiecte culturale și educaționale: Denis Severin, Krzysztof Karpeta, Marin Cazacu, Attila Pasztor, Răzvan Suma, Yoko Hasegawa, Atanas Krastev, Ella Bokor, Ștefan Cazacu, Mircea Marian, Octavian Lup, Filip Papa și Sebastian Gheorghiu. În etapa finală a concursului, invitați speciali vor fi violonceliștii Wen-Sinn Yang și Marius Urba.

Premiile speciale CellEAST International Competition sunt oferite de: Filarmonica de Stat Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica Mihail Jora din Bacău, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Oradea, IConArts Transilvania, ICon Arts Transilvania MiniCellos, Filarmonica George Enescu, SoNoRo, Atheneum Violins SRL, Violoncellissimo, U.C.I.M.R., Thomastik-Infeld, Cellissimo Academy Bulgaria, ArtCelloFestival, Societatea Română de Radiodifuziune, CellEAST International Competition, CellEAST Festival & Masterclass, Centrul Cultural Apollonia și Colegiului Național de Arte Dinu Lipatti.

Advertisement

Mai multe detalii despre CellEAST International Competition puteți găsi pe www.celleast.com.

Continue Reading

Evenimente

Începe cea de-a III-a ediție Orchestra’s Conductor Competition

Published

on

Asociația Geros, în colaborare cu Filarmonica de Stat Oradea și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), anunță cea de-a III-a ediție Orchestra’s Conductor Competition. Acest nou format inovator și democratic, unic în competițiile de dirijat orchestre, are ca scop responsabilizarea membrilor orchestrei, permițându-le să aleagă dirijorii câștigători, punând accentul pe meritul artistic și respectul reciproc.

În fiecare an, proiectul se mută la o altă orchestră, oferindu-le câștigătorilor șansa de a dirija muzicieni diferiți și stabili, astfel, o chimie unică între dirijor și ansamblu.

Cea de-a III-a ediție a acestui concurs va avea loc la Oradea, în perioada 26 aprilie – 2 mai, și va reuni pe scena Teatrului de Stat dirijori din întreaga lume, manageri de instituții culturale și muzicieni talentați. Sub îndrumarea distinsă a maestrului Cristian Oroșanu, competiția își propune să descopere și să promoveze dirijori talentați din întreaga lume.

„Indiferent de obiectivitatea artistică a membrilor unui juriu extern, rareori se întâmplă ca rezultatele concursului să corespundă cu opinia majorității muzicienilor din orchestră. Cu toate acestea, nu juriul, ci orchestra este cea care va petrece o săptămână lucrând cu unul sau mai mulți dintre finaliști în timpul stagiunilor care urmează  competiției.’’ – Cristian Oroșanu, președintele Orchestra’s Conductor Competition

Advertisement

Faza 1

După ce peste 200 de candidați din întreaga lume s-au înscris online, 75 de dirijori au fost selecționați pentru faza finală de către o echipă formată din președintele concursului, un reprezentant al orchestrei gazdă și un dirijor recunoscut la nivel internațional, în cazul de față, Vittorio Parisi. Aceștia vor concura în perioada 26 – 28 aprilie la Oradea.

Faza 2 – Semifinala și Finala

Primii 18 candidați clasați vor trece în etapa semifinală, care se va desfășura în perioada 29 aprilie – 1 mai. Cei 3 candidați cu cele mai mari punctaje vor merge în finală, care constă într-o repetiție generală dimineața și un concert final în seara de joi, 2 mai, ambele deschise publicului. Pentru concert, vor fi trei blocuri de câte 2 lucrări, fiecare cu o piesă orchestrală și o piesă cu solist (violistul Răzvan Popovici). Cei 3 finaliști vor dirija lucrări stabilite prin tragere la sorți dintr-un repertoriu incluzând piese de Wolfgang Amadeus Mozart, Gustav Theodore Holst, Max Christian Friedrich Bruch sau Carl Maria von Weber, demonstrându-și măiestria într-un interval de timp limitat.

Selecționarea în prima rundă a etapei finale va fi realizată de 5 muzicieni ai orchestrei (formând un cvintet de coarde). Toți muzicienii Filarmonicii Oradea vor avea drept de vot atât în etapa semifinală, cât și în etapa finală, chiar dacă nu interpretează, cu condiția să asiste la toate repetițiile și spectacolele fiecărui concurent, ceea ce este o mărturie a ethosului democratic al competiției.

Advertisement

Premii

Premiul I constă în 2.500 de euro, două concerte ca invitat al Filarmonicii Oradea și posibile angajamente cu alte orchestre. Premiul al II-lea constă în 2.000 de euro, un concert ca invitat al Filarmonicii Oradea. Premiul al III-lea constă în 1.500 de euro și posibilitatea de a fi invitat de alți directori de orchestră care vor participa la etapa finală a concursului.

La evenimentul din acest an vor participa personalități de seamă, printre care Jonas Grunau de la Grunau & Paulus Music Management (Germania) și Duygu Esekar de la LocksBridge Artist Management (Turcia). Vor participa, de asemenea, directori de la diverse orchestre internaționale, în căutare de noi talente dirijorale. Manageri ai unor orchestre respectate și-au exprimat interesul de a veni la etapa finală a concursului, precum Silvia Sbarciu, directorul Orchestrei Filarmonicii din Cluj, Akgün çavuș, directorul Orchestrei Filarmonicii din Olten (Turcia), Gyorgy Lendvai, directorul Orchestrei Simfonice MAV din Budapesta (Ungaria), Vlad Mateescu, director al Filarmonicii Ploiești, Szep Gyula, director al Operei Maghiare din Cluj, Georgios Balatsinos, dirijor șef al Sorbisches National-Ensemble (Germania), Christo Pavlov, director al Orchestrei Simfonice din Vratsa (Bulgaria) și Florin Estefan, director al Operei Naționale Române din Cluj.

Reprezentanți ai agențiilor internaționale de impresariere artiști și jurnaliști sunt invitați să participe la acest eveniment. Etapa finală va fi deschisă publicului, oferind o ocazie unică de a fi martorul viitorului dirijatului de orchestră.

Edițiile anterioare

Advertisement

Cea de-a doua ediție a Orchestra’s Conductor Competition a avut loc în 2023 la Filarmonica Ploiești, iar prima în 2022 la Filarmonica Brașov.

Continue Reading