Connect with us

Curiozități universale

Cum se aleg personalitățile de pe bancnotele românești

Published

on

Bun găsit la un nou subiect în cadrul rubricii Curiozități Universale. Zilnic folosim bancnote în schimbul unor mărfuri sau servicii, însă poate că rareori suntem atenți la chipurile personalităților care se află pe aceste bucăți de hârtie. La o privire mai atentă însă, bancnotele româneşti conţin elemente fascinante. Putem afla cu ușurință cine sunt personalitățile de pe bancnote, dar întrebarea este: Cum au fost alese aceste personalități?

Înainte de a trece la acest subiect, vă reamintim totuși pe cine întâlnim pe bancnote. Așadar, pe cea de 1 leu, îl avem pe omul politic, Nicolae Iorga. Dacă privim bancnota de 5 lei, îl vedem pe compozitorul George Enescu. Tot la loc de cinste stă și pictorul Nicolae Grigorescu pe bancnota de 10 lei. Zburăm ușor către cea de 50 de lei, pentru că aici putem discuta despre Aurel Vlaicu, inventator și pionier al aviației române și mondiale. Dublăm valorea bancnotei precedente și ajungem la sciitorul Ion Luca Caragiale pe care îl regasim pe bancnota de 100 de lei. Nici poetul Lucian Blaga nu poate fi omis, căci el ne privește cu seriozitate de pe hârtia de 200 de lei. Creștem valoarea bancnotei și ajungem la romanticul poet Mihai Eminescu pe care îl regăsim pe cea de 500 de lei.

Așadar, iată că în prezent, în România sunt puse în circulație şapte bancnote, având fiecare o poveste vizuală aparte.

I-am reamintit pe cei șapte, iar acum am ajuns la întrebarea inițială. Cum se aleg și cine decide ce personalități apar pe bancnote?

Advertisement

Potrivit publicatiei Shtiu.ro, se pare că Banca Naţională a României, prin Direcţia Emisiune, Tezaur şi Casierie este cea care propune Consiliului de Administraţie al BNR, pe lângă macheta bancnotei, şi o personalitate românească.

În cele din urma, consiliul director, prezidat de guvernatorul Mugur Isărescu, este cel care decide forma finală a bancnotei.

Curiozități universale

7 lucruri pe care trebuie să le ții în secret

Published

on

Iată 7 lucruri, pe care trebuie să le țineți în taină, indiferent de legăturile voastre de rudenie.

1. Primul lucru pe care trebuie să-l păstrați în secret, sunt planurile de viitor. Nu spuneți nimănui până planurile nu se vor îndeplini. Orice idee nu este ideală și are unele puncte slabe, în care se poate lovi foarte ușor.

2. Al doilea lucru despre care este bine să nu spuneți nimic, sunt faptele de milostenie. Un lucru bun este o raritate în această lume și de aceea trebuie păzit foarte bine. Nu vă lăudați cu faptele bune. Mândria va înlătura tot binele care a venit din această milostenie.

3. Al treilea lucru despre care nu trebuie să vorbim o reprezintă nevoinţa noastră. Nu relataţi tuturor despre limitele dvs. în alimentație, somn, rugăciune etc. Asceza fizică aduce foloase dacă este în coordonare cu starea emoțională.

Advertisement

4. Al patrulea lucru despre care trebuie să tăcem este curajul și bărbăția noastră. Unii au încercări interioare, alții încercări exterioare.

Încercările exterioare se observă, de aceea oamenii primesc medalii, însă dacă au fost depășite anumite încercări interioare nimeni nu le poate observă și de aceea nici nu aveți premii pentru ele.

5. Al cincilea lucru sunt cunoștințele duhovnicești. Acestea au diferite niveluri și trebuie dezvăluite doar la un anumit nivel de pregătire.

Principala greșeală a începătorilor este dorința de a împărtăși celorlalţi propria starea duhovnicească, care în loc să le aducă liniște, le aduce tulburare.

6. Al șaselea lucru despre care nu trebuie vorbiţi sunt problemele familiale. Țineți minte: cu cât mai puțin veți vorbi despre problemele din familia dvs. cu atât ea va fi mai puternică și mai stabilă. Cearta este îndepărtarea energiei negative care se adună în procesul de comunicare.

Advertisement

7. Al șaptelea lucru despre care nu trebuie să vorbiți sunt cuvintele urâte pe care le-ați auzit. Puteți să vă murdăriți încălțămintea sau puteți să vă murdăriți conștiința.

Dacă veniți acasă și spuneți tot ce ați auzit de la un necioplit pe stradă, nu vă va deosebi de acea persoană care a venit acasă și nu s-a descălțat.

Sursa iladies.ro

Advertisement
Continue Reading

Curiozități universale

Trifoiul este un simbol al norocului la nivel mondial

Published

on

Să ne fie cu noroc, căci astăzi povestim despre trifoi. Și nu orice trifoi, ci acela cu patru foi. Oare de câte ori ne-am dorit să găsim un trifoi cu patru foi in mijlocul naturii pentru a avea noroc? Tocmai pentru că este atât de greu de găsit, trifoiul cu patru foi este asociat norocului. Conform unor estimări, la aproximativ 10.000 de trifoiuri cu trei frunze, exista un trifoi cu patru frunze. Potrivit legendei, doar dacă găsești întâmplător un trifoi cu patru foi vei avea noroc, iar daca cineva ti-l daruieste, norocul se va dubla. Dacă îl cumperi din comerț, nu va avea niciun efect în aducerea norocului. Fiind atât de rar întâlnit, nu e de mirare că trifoiul cu patru foi a devenit simbolul cel mai răspândit al norocului, în toată lumea.

Înca din secolul al V-lea, trifoiul alb cu trei frunze a fost asociat cu Sf. Patrick (primul misionar al crestinismului in Irlanda). Legenda spune ca Sf. Patrick a folosit trifoiul ca simbol al trinității, fiecare frunză simbolizând: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Atunci când o persoană găsea un trifoi cu patru frunze, se spunea că pe lângă trinitate, a fost binecuvântată și cu Harul lui Dumnezeu.

În Egiptul Antic, această plantă era oferită în dar cuplurilor de tineri căsătoriți, pentru o căsnicie îndelungată și cu iubire. Legendele merg atât de departe, până la Adam și Eva. Se spune chiar că Eva, când a fost izgonită din rai, a luat cu ea un trifoi cu patru foi, pentru a-i purta noroc.

În natură găsim aproximativ 300 de specii de trifoi, însă numai cel care este o varietate a trifoiului alb poartă noroc, tocmai datorită rarității lui. La alte specii de trifoi, precum cel roșu, auriu sau alpinum, sunt mult mai des întâlnite variantele cu 4 foi, ceea ce le face populare, însă fără influență asupra aducerii norocului.

Advertisement

Fiecare frunză a trifoiului cu 4 foi are și o semnificație. Prima este simbolul credinței, a doua semnifică speranța, cea de-a treia frunză înseamnă dragoste și, desigur, cea de-a patra este cea a norocului.

Deși există și alte simboluri ale norocului, iată că doar trifoiul a reușit să se răspândească la nivel mondial.

Cercetătorii susțin însă că trifoiul cu patru foi este cauzat de mutații genetice sau de mediu și, în esență, este doar o plantă perenă consumată de animale, care, în anumite condiții climatice, poate să dezvolte și o a patra frunză.

Advertisement
Continue Reading

Curiozități universale

Regina Maria a fost primul cap încoronat care a apărut într-o reclamă

Published

on

Regina Maria a României a fost considerată cea mai frumoasă prinţesă şi ulterior cea mai frumoasă regină a Europei timpurilor sale. Puțini știu însă că Regina Maria a fost plătită ca să facă reclamă unei creme de față. Regina Maria a României a fost prima celebritate, dar şi primul cap încoronat care a apărut într-o reclamă. Regina Maria a făcut publicitate în anul 1924 pentru un celebru brand de creme americane, dar a fost şi imaginea unei case de parfumuri.

Compania producătoare a demarat prima campanie de publicitate la nivel naţional în SUA în 1886, dar după opt ani de intensă publicitate, vânzările începusera însă să scadă. Firma a abordat un nou concept promovând crema prin intermediul Caselor Regale europene, pe un principiu foarte practicat în zilele noastre, aceea că imaginea personală este asociată cu succesul. Maria a fost prima regină care s-a asociat cu produsele, ducând la o creştere impresionantă a vânzărilor.

Reclama o înfăţişa pe Regina Maria îmbrăcată foarte elegant, în timp ce cremele erau prezentate pe un fundal în care se observau discret nişte bijuterii și o atmosferă intimă.

„Nici o femeie nu e atât de sus plasată, încât să-şi permită să-şi neglijeze aspectul. Imaginea personală este vitală pentru succesul ei şi nu poate îngădui ca semnele obişnuite de oboseală să se vadă pe chipul ei. Sunt încredinţată că frumuseţea poate fi menţinută prin folosirea zilnică a cremelor Pond’s.”, acesta era îndemnul reginei către femei atunci când promova virtuţile celebrei creme de îngrijire.

Advertisement

Articolul publicitar, distribuit în mai multe gazete, avea un titlu pe măsură: „Ce spune cea mai frumoasă regină din Europa despre îngrijirea tenului“.

Unele surse spun ca „Plata“ firmei pentru publicitate a constat în oferirea de creme drept cadou suveranei României.

Frumusețea Reginei Maria a României a rămas legendară. Totodată este cea care a rămas în istorie ca „Mamă a răniţilor” sau „Regina soldat”, datorită implicării sale active în ajutorarea răniţilor în Primul Război Mondial, și de altfel considerat cel mai frumos cap încoronat al Europei la acea vreme.

Advertisement
Continue Reading